Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55095
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCássia Cristina Dominguez Santanapt_BR
dc.creatorSoraya Aparecida Alvares Coppolapt_BR
dc.date.accessioned2023-06-19T13:54:06Z-
dc.date.available2023-06-19T13:54:06Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage47pt_BR
dc.citation.epage72pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5902/1983734847468pt_BR
dc.identifier.issn1983-7348pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55095-
dc.description.abstractThe cultural factor, as a differentiation device, generates an increasing demand for products that express characteristics of certain regions. Northeast Brazil has a vast cultural wealth that values artisanal work. Currently, the cultural identity of several regions has been valued in the fashion universe. Designers and artisans manipulate products and scenarios from the Northeast in their creations. Thereby, this article discusses the development of handmade textiles using the technique of textile reuse or upcycling for the development of a collection of bags inspired by the cultural wealth of Northeast Brazil. The research is based on traditional knowledge, the inspirations of the Northeast textile culture and the cultural fabric of chintz. The final pieces reflect an aware view of the current moment and the link between design and crafts, past and present, sustainability and quality, with symbolic value linked to the cultural roots of people.pt_BR
dc.description.resumoO fator cultural, como artifício de diferenciação, gera uma crescente demanda de produtos que expressam características de determinadas regiões. O Nordeste do Brasil conta com uma vasta riqueza cultural que valoriza o trabalho artesanal. Atualmente, a identidade cultural de diversas regiões tem sido valorizada no universo da moda. Designers e artesãos trabalham produtos e cenários nordestinos em suas criações. Ao encontro disso, este artigo aborda o desenvolvimento de têxteis artesanais utilizando a técnica de reutilização têxtil ou upcycling para o desenvolvimento de uma coleção de bolsas inspirada na riqueza cultural do Nordeste brasileiro. A pesquisa baseia-se em saberes tradicionais, nas inspirações da cultura têxtil nordestina e no tecido cultural de chita. As peças finais refletem uma visão consciente do momento atual e o elo entre design e artesanato, passado e presente, sustentabilidade e qualidade, com valor simbólico ligado às raízes culturais de um povo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - DEPARTAMENTO DE DESENHOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Digital Do LAV-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte têxtilpt_BR
dc.subjectTecelagempt_BR
dc.subjectArtesanatopt_BR
dc.subjectNordeste do Brasilpt_BR
dc.subjectIdentidade culturalpt_BR
dc.subject.otherTecelagem manualpt_BR
dc.subject.otherTrabalhos em tecidopt_BR
dc.subject.otherArtesanato - Brasil, Nordestept_BR
dc.subject.otherCulturapt_BR
dc.subject.otherIdentidade socialpt_BR
dc.titleModa artesanal: explorando uma cultura regional brasileira por técnicas e saberes tradicionaispt_BR
dc.title.alternativeArtisanal fashion: exploring a brazilian regional culture through traditional techniques and knowledgept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2640-9480pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8285-4274pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moda artesanal.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.