Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55141
Type: Dissertação
Title: Núcleos de estudos das relações étnico-raciais: encruzilhadas para uma educação antirracista nas escolas da RME-BH
Other Titles: NERER`s, Core of Studies on ethnic-racial relations crossroads for the construction of an anti-racist education in the schools of RME-BH
Authors: Nesir Freitas da Silva
First Advisor: Paulo Henrique de Queiroz Nogueira
First Referee: Nilma Lino Gomes
Second Referee: Shirley Aparecida de Miranda
Third Referee: Patrícia Maria de Souza Santana
metadata.dc.contributor.referee4: Natalino Neves da Silva
Abstract: A pesquisa surge do amadurecimento de uma consciência política sobre a necessidade de somar esforços à luta antirracista, por meio da valorização dos Saberes da Gira como legado para produção acadêmica. A relevância deste trabalho consiste pela carência de estudos sobre os NERER’s, concebendo-os como encruzilhadas para a construção de uma educação antirracista nas escolas da RME-BH. Buscamos compreender o fluxo de informações entre as escolas NERER’s  GERER e suas interfaces para a construção de ações educacionais antirracistas. Constatamos uma efetiva atuação da GERER junto aos NERER’s, e uma preocupação com o pequeno número de profissionais nesse lugar estratégico que engloba múltiplas funções. Com a metodologia Saberes da Gira, ressignificamos o arcabouço teórico do cânone em cruzo com os saberes de Terreiro, construindo nossas análises sobre a perspectiva exusíaca. Reconhecemos o protagonismo de mulheres negras no desenvolvimento do debate da pauta racial na RME-BH, e por seu caráter insurgente relacionamo-as à figura da Pomba-gira. As narrativas de nossas Marias deram vida a esse estudo, permitindo a sistematização de movimentos que culminaram na criação dos NERE’s, da GERER, contribuindo para a construção de uma política de promoção da igualdade racial. Constatamos os núcleos como espaços de instância formativa de profissionais sobre a pauta racial e a construção de ações educacionais antirracistas. Os NERE’s revelaram-se espaços de aquilombamento e fortalecimento da Política de Promoção da Igualdade Racial. Como desafios para a construção de uma RME-BH antirracista foram apontados o baixo envolvimento da gestão escolar, o desgaste emocional provocado pelo peso do protagonismo no debate racial e a necessidade de uma tratativa institucional a cerca desses desafios. Percebemos como um dado a ser desenvolvido, a ligação entre o avanço da política de promoção da igualdade racial pela construção de uma educação antirracista e o entendimento das (os) profissionais sobre o debate político inerente a essa pauta. Reconhecemos nos movimentos sistematizados na pesquisa um deslocamento do debate sobre a pauta racial na educação, que passa pela quebra do silêncio, aciona a dinâmica de denúncia do racismo, avança construindo práticas de combate ao racismo e atualmente passa por um momento propositivo, por meio da construção de uma concepção de educação antirracista na RME-BH, entretanto, acreditamos ser necessário maior investimento para reflexão desse tema.
Abstract: The research comes from the ripeness of a political conscience about the necessity to add efforts to the fight anti-racist through the appreciation of the Saberes da Gira (knowledge about the Afro-Brazilian religion) as a legacy for academic production. The relevance of this work consists of the lack of studies about the Núcleo de Estudos das Relações Étnico-Raciais (NERER`s, Core of Studies on ethnic-racial relations) conceiving them as a crossroads for the construction of an anti-racist education in the schools of RME-BH. We look for to understand the information flow between the schools NERER`s and Gerência das Relações Étnico-Raciais (GERER, Management ofethnic-racial relations) and their interfaces to the construction of anti-racist education actions. We noticed an effective interaction between them and a concern about the small number of professionals in this strategic place that comprise multiple functions. With the Saberes da Gira`s methodology we resignify the theoretical structure of the canon together with the knowledge of the Terreiro (space where the rites of Afro-Brazilian cults are celebrated) building our analyze from the Exu`s (religious entity) perspective. We recognize the black woman protagonism in the development of the racial agenda debate at RME-BH and their insurgent character relates them to the Pomba-gira (religious entity). The narratives of our Marias gave life to this study allowing the systematization of movements that culminated in the formation of NERER`s and GERER, contributing to the construction of a policy to promote racial equality. We verify the nucleus as spaces for training professionals on the racial agenda and the construction of anti-racist educational actions. The NERER`s reveled themselves as spaces of resistance against hegemony and fortification of the Racial Equality Promotion Policy. As challenges for the construction of an anti-racist RME-BH were pointed out the low involvement of school management, the emotional distress caused by the weight of protagonism in the racial debate and the need for an institutional approach to these challenges. We understand that the link between the advancement of the policy of promoting racial equality through the construction of an anti-racist education and the understanding of professionals about the political debate inherent to this agenda needs to be developed. We recognize in the systematized movements in the research a progress of the debate on the racial agenda in education, which involves breaking the silence, triggers the dynamics of denouncing racism, advances in building practices to combat racism and is currently going through a propositional moment, through construction of a concept of anti-racist education at RME-BH. However, we believe that greater investment is necessary to reflect on this theme.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/55141
Issue Date: 14-Feb-2023
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao repositorio_versaofinal1505.pdf10.18 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons