Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55182
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGraciela Inés Ravetti de Gómezpt_BR
dc.creatorEulálio Marques Borgespt_BR
dc.date.accessioned2023-06-21T00:32:15Z-
dc.date.available2023-06-21T00:32:15Z-
dc.date.issued2020-
dc.citation.volume25pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage135pt_BR
dc.citation.epage150pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17851/2238-3824.25.1.135-150pt_BR
dc.identifier.issn2238-3824pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55182-
dc.description.abstractThis is a study of two novels by Bolivian writer Edmundo Paz Soldán, Sueños Digitales (2000) and El delirio de Turing (2005 [2003]), underlining the topics of (1) a city divided between a chaotic urban centre and a dark suburb and (2) a federal government leaning towards totalitarianism, elements that are yet to be widely explored by literary critics. The aim is to point out how the fictional city of Río Fugitivo, where the narratives of Sueños Digitales and El delirio de Turing are set, plays the role of a microcosm of the Latin American centres we know by partially incorporating, in the construction and dimension of the novels, characteristics that belong to the subgenre of contemporary science fiction known as cyberpunk. From this point of view, the books studied here would not be considered science fiction works but works containing the genre, which has always interested Soldán.pt_BR
dc.description.resumoEste é um estudo sobre dois romances do escritor boliviano Edmundo Paz Soldán, Sueños Digitales (2000) e El delirio de Turing (2005 [2003]), destacando os tópicos da (1) urbe dividida entre um centro urbano caótico e uma periferia escura e (2) um governo federal com ares totalitários, aspectos pouco abordados até então pela crítica literária especializada. Objetivamos mostrar como a fictícia cidade de Río Fugitivo, onde transcorrem as histórias de Sueños Digitales e El delirio de Turing, funciona como uma espécie de microcosmo dos centros urbanos latino-americanos que conhecemos ao incorporar, parcialmente, em sua construção e em sua dimensão, características pertencentes a um subgênero da ficção científica contemporânea conhecido como cyberpunk. De acordo com nossa perspectiva, não se trataria de obras de ficção científica, mas sim com ficção científica, – gênero pelo qual o autor sempre demonstrou interesse.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCaligrama: Revista de Estudos Românicos-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFicção científicapt_BR
dc.subjectCyberpunkpt_BR
dc.subjectDistopíapt_BR
dc.subjectRío Fugitivopt_BR
dc.subject.otherLiteratura bolivianapt_BR
dc.subject.otherFicção científicapt_BR
dc.subject.otherLiteratura latino-americanapt_BR
dc.titleA Río Fugitivo de Edmundo Paz Soldán: uma cidade distópica?pt_BR
dc.title.alternativeThe Río Fugitivo of Edmundo Paz Soldán: a dystopian city?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/caligrama/article/view/15923pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2018-0638pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5214-7683pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A Río Fugitivo de Edmundo Paz Soldán_uma cidade distópica.pdf235.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.