Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55268
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.creatorAriane Suelen Freitas Silvapt_BR
dc.creatorEduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.date.accessioned2023-06-23T17:34:14Z-
dc.date.available2023-06-23T17:34:14Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume41pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage227pt_BR
dc.citation.epage235pt_BR
dc.identifier.doi10.21577/0100-4042.20170178pt_BR
dc.identifier.issn01004042pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55268-
dc.description.abstractThe higher Education, when compared to basic Education, deals with much more specialized knowledge, usually thought in more technical terms. This specialization of the disciplinary fields that are objects of the graduate courses and the technical character present in most of these courses tend to compartmentalize the knowledge. We developed this work with the aim of analyzing the pedagogical link-making, as proposed by Scott, Mortimer and Ametller (2011), used by four professors of Higher Education, when teaching a class. We observe that the links between the content and the context depend on the area in which the professor acts. Micro and meso continuity links, in turn, do not depend on the area of knowledge, but on the performance of the professor. Macro relations, which could help build a coherent idea of the curriculum, are little present in the lessons of all the professors analysed.pt_BR
dc.description.resumoA Educação Superior, quando comparada à Educação Básica, trata de conhecimentos muito mais especializados, geralmente pensados em termos mais técnicos. Essa especialização das áreas disciplinares que são objetos dos cursos de pós-graduação e o caráter técnico presente na maioria desses cursos tendem a compartimentalizar o conhecimento. Desenvolvemos este trabalho com o objetivo de analisar o link-making pedagógico, conforme proposto por Scott, Mortimer e Ametller (2011), utilizado por quatro professores do Ensino Superior, ao ministrar uma aula. Observamos que as ligações entre o conteúdo e o contexto dependem da área em que o professor atua. Os vínculos de micro e meso continuidade, por sua vez, não dependem da área do conhecimento, mas da atuação do professor. As macro-relações, que poderiam ajudar a construir uma ideia coerente de currículo, estão pouco presentes nas aulas de todos os professores analisados.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofQuímica Nova-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectDesenvolvimento profissional de professorespt_BR
dc.subjectRelações pedagógicaspt_BR
dc.subjectHigher Educationpt_BR
dc.subjectProfessional development of teacherspt_BR
dc.subjectPedagogical link-makingpt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherEstudantes - Atividadespt_BR
dc.subject.otherFormação de Conceitospt_BR
dc.titleRelações pedagógicas em aulas de ciências da educação superiorpt_BR
dc.title.alternativePedagogical link-making in higher education science classroomspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/qn/a/xjXBvSnqghwXK88WC5X8Y7F/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3025-121Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Relações pedagógicas em aulas de ciências da educação superior.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.