Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/55295
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Como se constitui o discurso de professores iniciantes em sala de aula |
Other Titles: | How the discourse of new professors is made up in the classroom |
Authors: | Anderson Cezar Lobato Ana Luiza de Quadros |
Abstract: | Embora a escola esteja inserida em um contexto social dinâmico e envolto em tecnologias, muitos professores de ciências e de química da educação básica continuam seguindo o modelo de transmissão/recepção de informações. Com a intenção de analisar mudanças no discurso e no entendimento sobre o papel do professor em sala de aula, a partir da vivência em projeto de imersão na docência centrado no planejamento e desenvolvimento de aulas temáticas e na avaliação compartilhada das próprias aulas, desenvolvemos este trabalho. Para isso, analisamos as aulas de dois professores em formação inseridos nesse projeto. Usamos a filmagem das aulas e uma entrevista semiestruturada como instrumentos de coleta de dados. A análise se deu, principalmente, por meio do discurso usado pelos professores e pela capacidade de envolver os estudantes na dinâmica das aulas. Percebemos que o envolvimento com aulas temáticas foi importante para esses professores. Em adição, a avaliação compartilhada das aulas se mostrou fundamental para melhorar o entendimento sobre o papel do professor. Os dados encontrados nos levam a acreditar que essa melhora irá se refletir na prática, quando esses professores assumirem a docência. |
Abstract: | Although schools are inserted within a dynamic social context surrounded by technologies, many secondary education science and chemistry professors still adopt the information transmission/reception model. This study was conducted in order to analyze changes in the discourse and understanding of the professor’s role in the classroom based on the professors’ experience in a teaching immersion project focused on the planning and teaching of theme-based classes and sharing of the researcher’s evaluation of the classes. To this end, we analyzed the classes taught by two professors undergoing professor training in the said project. Data collection was performed through class video recording and semi-structured interviews. Data analysis was based mainly on the professors’ discourse and their capacity to involve the students in the class dynamics. We observed that involvement with theme-based classes was important to the participating professors. In addition, evaluation sharing showed to be fundamental for improving the professors’ understanding of their role in the classroom. The data collected lead us to believe that the improvement achieved will reflect on the practice of the professors-to-be. |
Subject: | Professores - Formação Ciências (Primeiro grau) - Estudo e ensino Química (Primeiro grau) - Estudo e ensino Aprendizagem por atividades |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/S1678-4634201709162258 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/55295 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/ep/a/cTB3WCqjrmKrHBMnpMrWPgf/?lang=pt |
metadata.dc.relation.ispartof: | Educação e Pesquisa |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Como se constitui o discurso de professores (2).pdf | 189.94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.