Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55416
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAline de Souza Janerinept_BR
dc.creatorAna Luiza de Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2023-06-27T16:52:31Z-
dc.date.available2023-06-27T16:52:31Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume23pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230105pt_BR
dc.identifier.issn1983-2117pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55416-
dc.description.abstractWhat motivated this investigation is the idea that although students of teacher training courses engage in important theoretical discussions, they do not always act differently from what their teachers used to. Our project placed Chemistry teachers in training into procedures to prepare and develop their own classes based on contextualized themes that were deployed in three classes in High School. These classes were analyzed collectively, in evaluation meetings, seeking to promote a reflective process. For this, the classes and evaluation meetings were recorded in video. In this article we analyze the contributions of the reflective process in understanding the role of the teacher in a classroom. We observed expressive results in the appropriation of their theoretical studies (discursive interactions, nature of Science and pedagogical link-making), based on the teaching performance of each student. This study brings important implications in understanding the teacher formation, mainly for curricular stage.pt_BR
dc.description.resumoA percepção de que os egressos do curso de formação de professores, apesar de realizarem estudos teóricos importantes, nem sempre atuam de maneira diferente daquela que seus professores atuavam nos levou a realizar esta investigação. Envolvemos professores de Química em formação na elaboração de aulas a partir de temas do contexto, que foram desenvolvidas em três turmas de instituições do Ensino Médio. Essas aulas foram analisadas coletivamente, em reuniões de avaliação, para que um processo reflexivo acontecesse. Para isso as aulas e as reuniões de avaliação foram gravadas em vídeo. Neste trabalho analisamos as contribuições da reflexão no entendimento do papel do professor em sala de aula. Observamos resultados expressivos em termos de apropriação de estudos teóricos (interações discursivas, natureza da Ciência e relações pedagógicas), realizados com base na prática docente de cada um. Este estudo traz implicações para a formação de professores, principalmente para o estágio curricular.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE QUÍMICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEnsaio: Pesquisa em Educação em Ciênciaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectProcesso reflexivopt_BR
dc.subjectAvaliação compartilhadapt_BR
dc.subjectTeacher trainingpt_BR
dc.subjectReflective processpt_BR
dc.subjectCollective evaluationpt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino Médiopt_BR
dc.subject.otherQuímica (Primeiro grau) - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCiência - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores e alunospt_BR
dc.subject.otherFormação de conceitospt_BR
dc.titleA reflexão coletiva na formação de professores: uma experiência no curso de licenciatura em química da UFVJMpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172021000100305&tlng=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9175-7604pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8041-0250pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.