Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55530
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorWesley Canedo de Souza Júniorpt_BR
dc.creatorNoel Torres Júniorpt_BR
dc.date.accessioned2023-06-29T12:19:36Z-
dc.date.available2023-06-29T12:19:36Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage71pt_BR
dc.citation.epage90pt_BR
dc.identifier.doi10.5585/exactaep.v16n1.7187pt_BR
dc.identifier.issn19839308pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55530-
dc.description.abstractA growing number of companies have added value to their business by incorporating services, looking forward to reach several potentially gains, such as higher profitability and differentiation. To the transition performed by the industry from a manufacturer of goods to a supplier of product-service solutions is given the name “servitization”. The literature addressing this issue is scarce about how the servitization takes place in companies, still being a field with little evidence derived from quantitative studies. This research aimed to assess quantitatively the existence of distinct and sequential levels of servitization process in servitized industries. In a questionnaire were evaluated the perceptions of 92 servitized industries’ managers in the Machinery and Equipment sector. We validated and analysed the data with univariate and multivariate statistics. The results suggested that servitization happens in sequential and different offers steps.pt_BR
dc.description.resumoUm número cada vez maior de empresas tem adicionado valor a seus negócios mediante a incorporação de serviços, buscando alcançar diversos potenciais ganhos, por exemplo, maior lucratividade e diferenciação. À transição realizada pela indústria de uma fabricante de bens a uma fornecedora de soluções produto-serviço é dado o nome de “servitização”. A literatura desta temática é escassa quanto ao modo como se dá a servitização em empresas, sendo ainda um campo com poucas evidências oriundas de estudos quantitativos. Assim, o objetivo deste trabalho consistiu em avaliar quantitativamente a existência de estágios distintos e sequenciais do processo de servitização em indústrias servitizadas. Em um questionário foram avaliadas as percepções de 92 gestores de indústrias servitizadas do setor de Máquinas e Equipamentos. Os dados foram validados e analisados com o emprego de estatística univariada e multivariada. Os resultados sugerem que a servitização acontece em etapas de ofertas sequenciais e distintas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA PRODUÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofExactapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectServitizaçãopt_BR
dc.subjectEstágiospt_BR
dc.subjectServiçopt_BR
dc.subjectIndústriapt_BR
dc.subjectPSSpt_BR
dc.subject.otherAdministração de empresaspt_BR
dc.subject.otherMaquinas - Indústriapt_BR
dc.titleEstágios de servitização: evidências oriundas de indústrias de máquinas e equipamentos brasileiraspt_BR
dc.title.alternativeStages of servitization: evidence from Brazilian machinery and equipment industriespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.redalyc.org/journal/810/81058841007/html/pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.