Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/55577
Type: | Tese |
Title: | Psicoses Interpretativas: por novas (des)construções e performances do repertório brasileiro para violão |
Authors: | Marco Ernesto Teruel Castellon |
First Advisor: | Ana Cláudia de Assis |
First Referee: | Guilherme Paoliello |
Second Referee: | Loque Arcanjo Júnior |
Third Referee: | Flavio Terrigno Barbeitas |
metadata.dc.contributor.referee4: | Marco Antonio Farias Scarassatti |
Abstract: | A presente pesquisa-artística tem como objetivo repensar o papel do performer enquanto mediador de sentido. Tentando escapar das práticas canônicas, esta tese procura problematizar alguns conceitos e devolver ao violonista clássico, e a outros instrumentistas da “música artística ocidental”, a agência e capacidade de tomar decisões acerca de qual repertório abordar, como abordar e quais metodologias adotar. Acreditando no impacto negativo da adoção a modelos canônicos na recepção do repertório brasileiro, também se desenvolverá uma análise da “função canônica” exótica à qual o repertório violonístico brasileiro foi relegado e uma interpretação da participação dos violonistas clássicos na no estabelecimento dessa função. Esta parte também visa desenvolver o conceito de estereótipo abordado em Castellon (2017). Finalmente serão expostos três estudos de caso que buscam desenvolver interpretações que não se encaixem dentro das práticas canônicas e que possuam abordagens interdisciplinares. Esta tese dialoga com diversas áreas do conhecimento como os Estudos Interdisciplinares em Performance (Schechner 2013; Taylor 2007), a crítica literária (Bhabha 2014) a história da arte (Huberman 2015), a psicanálise (Kehl 2018) bem como com a musicologia (Cook 2013; Taruskin 1996) e outras pesquisas artísticas (Assis 2018; Assis 2018; Chiantore 2017). |
Abstract: | The present artistic-research aims to rethink the role of the performer as a mediator of meaning. Trying to escape from canonical practices, this thesis seeks to problematize some concepts and give back to the classical guitarist, and to other instrumentalists of "Western art music", the agency and ability to make decisions about which repertoire to approach, how to approach and which methodologies to adopt. Believing in the negative impact of the adoption of canonical models in the reception of Brazilian repertoire, an analysis of the exotic "canonical function" to which the Brazilian guitar repertoire was relegated and an interpretation of the classical guitarists' participation in establishing this function will also be developed. This part also aims to develop the concept of stereotype addressed in Castellon (2017). Finally, three case studies will be exposed that seek to develop interpretations that do not fit within canonical practices and that have interdisciplinary approaches. This thesis dialogues with various areas of knowledge such as Interdisciplinary Studies in Performance (Schechner 2013; Taylor 2007), literary criticism (Bhabha 2014) art history (Huberman 2015), psychoanalysis (Kehl 2018) as well as musicology (Cook 2013; Taruskin 1996) and other artistic research (Assis 2018; Assis 2018; Chiantore 2017). |
Subject: | Performance musical Música - Análise, apreciação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Música |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/55577 |
Issue Date: | 19-Dec-2022 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
REVISADA_marcoteruel_psicosesinterpretativas_tese_defesa.pdf | 8.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.