Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55580
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMeily Assbú Linhalespt_BR
dc.creatorGiovanna Camila da Silvapt_BR
dc.creatorFernanda Cristina Dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2023-06-29T23:52:09Z-
dc.date.available2023-06-29T23:52:09Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume37pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.76991pt_BR
dc.identifier.issn1984-0411pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55580-
dc.description.abstractThis paper has analyzed the constitution of three pedagogical models at Brazilian Physical Education, from the latter decades of the 19th century to the 1980s, putting into contrast the body orthopedics, gesture efficiency, and sports-oriented science as distinct disciplinary ways of producing meaning for Physical Education. We prioritized written sources, especially those that address pedagogical methods and guidelines, besides policy organizing documents. The material analyzed and the dialog with field historiography allowed us to put into work the notion of pedagogical model settled by Marta Carvalho (2011), and a watchful eye to the lexicon has contributed to the composition of each one of them, for a few keywords were significant clues in the comprehension of the historical processes investigated. The analysis required to identify in the representation on Physical Education the interlocutions with other countries, evincing multiple practices of circulation and appropriation present in educating the body, at school and outside it.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisou a constituição de três modelos pedagógicos na Educação Física brasileira, entre as décadas finais do século XIX e os anos de 1980, colocando em contraste a ortopedia do corpo, a eficiência dos gestos e a ciência para o esporte como formas disciplinares distintas de produção de sentidos para a área. Foram priorizadas fontes impressas, especialmente aquelas que abordam métodos e orientações pedagógicas, além de documentos organizadores de políticas. Os indícios perscrutados e o diálogo com a historiografia do campo permitiram dar operatividade à noção de modelo pedagógico estabelecida por Marta Carvalho (2011), e lançar um olhar atento aos léxicos contribuiu na composição de cada um deles, pois algumas palavras-chave foram pistas importantes na compreensão dos processos históricos investigados. A análise implicou reconhecer nas representações sobre a Educação Física as interlocuções com outros países, dando a ver múltiplas práticas de circulação e apropriação presentes nas maneiras de educar o corpo, na escola e fora dela.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducar em Revista-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da Educação Físicapt_BR
dc.subjectModelos Pedagógicospt_BR
dc.subjectEnsino de Educação Físicapt_BR
dc.subjectFormação de Professorespt_BR
dc.subjectEducação do Corpopt_BR
dc.subject.otherEducação físicapt_BR
dc.subject.otherProfessores de educação físicapt_BR
dc.subject.otherProfessores - Formaçãopt_BR
dc.titleOrtopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professorespt_BR
dc.title.alternativeBody Orthopedics, gesture efficiency, sports oriented science: pedagogical models at Brazilian Physical Education and in the training of its teacherspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/76991pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2762-4916pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5705-0573pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3146-4065pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.