Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55693
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRicardo Alexandrino Garciapt_BR
dc.creatorEduardo Luiz Gonçalves Rios-Netopt_BR
dc.creatorAdriana de Miranda-Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2023-07-03T18:15:45Z-
dc.date.available2023-07-03T18:15:45Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume38pt_BR
dc.citation.issue2021pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage32pt_BR
dc.identifier.doi10.20947/s0102-3098a0152pt_BR
dc.identifier.issn1980-5519pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55693-
dc.description.abstractThis paper identifies and discusses school factors that most influence the quality of secondary education in Brazil: school performance, infrastructure, and teaching practice. We used data from the School Census and the National High School Exam (ENEM). The data mining technique has raised key characteristics for good school performance. A logistic regression model identified school characteristics that most influence the school performance of public high school students in Brazil. School performance was also investigated according to the type of school and type of education; and interstate differentials, considering the regular public high school system. Results show that students from state schools are at a disadvantage and that those from private and federal schools have similar performance when considering only the type of school. When considering the type of education as well, regular school students from federal schools have the best performance, about 1.3 times higher than that of state schools students. There are no major interstate disparities, although the results point to regional differentiation. Among school factors, teacher qualification proved to be the most impacting factor on school performance.pt_BR
dc.description.resumoO artigo identifica e discute fatores escolares que mais influenciam a qualidade do ensino médio no Brasil: rendimento escolar, infraestrutura ou prática docente. Foram utilizados os dados do Censo Escolar e do Exame Nacional do Ensino Médio. A técnica de mineração de dados levantou características-chave para o bom desempenho escolar. Um modelo de regressão logística identificou os fatores escolares que mais influenciam o desempenho escolar dos alunos da rede pública de ensino médio regular no Brasil. Investigaram-se, também, os diferenciais de desempenho escolar de alunos do ensino médio segundo o tipo de escola e tipo de ensino, bem como os diferenciais interestaduais, considerando o sistema público de ensino médio regular. Os resultados apontam que alunos de escolas estaduais estão em desvantagem e que os de escolas privadas e federais possuem desempenho semelhante, quando considerado apenas o tipo de escola. Ao se levar em conta também o tipo de ensino, os alunos do ensino regular das escolas federais apresentam o melhor desempenho, cerca de 1,3 vez maior do que o dos alunos das escolas estaduais. Não há grandes isparidades interestaduais, embora os resultados apontem diferenciação regional. Dentre os fatores escolares, a qualificação docente se mostrou o fator mais impactante no desempenho escolar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Estudos de População-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectQualidade do ensinopt_BR
dc.subjectDesempenho escolarpt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectMineração de dadospt_BR
dc.subjectENEMpt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subject.otherEnsino médiopt_BR
dc.subject.otherBrasilpt_BR
dc.subject.otherENEMpt_BR
dc.subject.otherRendimento escolarpt_BR
dc.titleEfeitos rendimento escolar, infraestrutura e prática docente na qualidade do ensino médio no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeSchool performance, infrastructure and teaching practice effects on secondary education in Brazilpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbepop/a/9fjNLP3gPFHzBqpFC75m7Qk/abstract/?lang=pt#pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.