Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/55719
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuiz Gustavo Franco Silveirapt_BR
dc.creatorKely Cristina Nogueira Soutopt_BR
dc.creatorDanusa Munfordpt_BR
dc.date.accessioned2023-07-04T00:03:19Z-
dc.date.available2023-07-04T00:03:19Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume13pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.identifier.issn1982-2413pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/55719-
dc.description.abstractOne of the aims of science education is to introduce students to practices of the scientific community, as well as to develop strategies for the citizenship education. One way to achieve these objectives is to articulate the teaching of investigative practices, scientific concepts and decisionmaking processes, which is still rare in the context of the Early Years of Elementary School. In this paper, we discuss these articulations through the application of a sequence of inquiry science lessons in a 2nd graders class. In this sequence, the group experienced an authentic problem, when Black-tufted-ear Marmoset approached the school to get food and the children began to negotiate a decision about how to interact with the animals. The results indicate how the teacher can foster productive questions related to the impact of human actions on the environment and develop an integration of different objectives of science education using inquiry.pt_BR
dc.description.resumoA Educação em Ciências tem visado introduzir estudantes em práticas da comunidade científica, bem como desenvolver estratégias para a formação cidadã. Uma das formas de atingir tais objetivos é articular o ensino de práticas investigativas, conceitos científicos e processos de tomada de decisão, o que ainda é escasso no contexto dos anos iniciais do Ensino Fundamental. No presente artigo, discutimos essas articulações por meio de um relato de como desenvolvemos uma sequência de aulas investigativas em uma turma do 2° ano do Ensino Fundamental. O grupo vivenciou um problema autêntico, quando micos-estrela se aproximaram da escola para pegar alimento e as crianças começaram a negociar uma decisão sobre como interagir com os animais. Os resultados indicam como o professor pode fomentar questões produtivas relacionadas ao impacto de ações humanas no meio ambiente, bem como desenvolver um ensino menos fragmentado ao integrar diferentes objetivos do ensino de ciências utilizando o ensino por investigação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofExperiências em Ensino de Ciências-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino por investigaçãopt_BR
dc.subjectTomada de decisãopt_BR
dc.subjectConceitos científicospt_BR
dc.subjectAnos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherEducação básicapt_BR
dc.subject.otherPesquisapt_BR
dc.subject.otherCiências (Ensino fundamental)pt_BR
dc.titleArticulações entre práticas investigativas, conceitos científicos e tomada de decisão: estudando o mico-estrela nos anos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeArticulations between inquiry practices, scientific concepts and decision-making: studying the Black-tufted-ear Marmoset in the early years of Elementary Schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID488/v13_n3_a2018.pdfpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.