Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56003
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dc.creatorAna Cláudia Brito Costa Fernandespt_BR
dc.creatorKely Cesar Martins de Paivapt_BR
dc.creatorGizelle Souza Magestept_BR
dc.date.accessioned2023-07-10T14:28:16Z-
dc.date.available2023-07-10T14:28:16Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage73pt_BR
dc.citation.epage86pt_BR
dc.identifier.doi10.21450/rahis.v14i4.4813pt_BR
dc.identifier.issn19835205pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56003-
dc.description.abstractThis article aims to identify how the managerial competences - ideal and real - of nurses of a private hospital in Belo Horizonte (MG), in their own perception, are configured. The theoretical framework focused on the managerial competences model of Quinn et al (2003), which includes eight roles and each of them reflects three managerial competencies. In the descriptive and quantitative research, 16 questionnaires were applied. The majority of the respondents are female, between the ages of 26 and 30, married, working for less than a year in the institution and in the medical clinic sector. It was observed a step between the ideal or required competences of the nurses addressed in the research and those actually or effectively performed in their daily lives. The role of the mentor is the one closest to the ideal, that is, it is the role most played by the studied nurses. The effective master profile has been identified on both sides, the ideal and the real. Faced with the findings and limitations of the study, suggestions for the institution and for future research were drawn.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como objetivo identificar como se configuram as competências gerenciais – ideais e reais - de enfermeiros de um hospital privado de Belo Horizonte (MG), na sua própria percepção. O referencial teórico privilegiou o modelo de competências gerenciais de Quinn et al (2003), que inclui oito papéis sendo que cada um reflete três competências gerenciais. Na pesquisa descritiva e quantitativa, foram aplicados 16 questionários. A maioria dos respondentes é do sexo feminino, faixa etária entre 26 e 30 anos, casada, trabalhando há menos de um ano na instituição e no setor de clínica médica. Observou-se um degrau entre as competências ideais ou exigidas dos enfermeiros abordados e aquelas real ou efetivamente desempenhadas no seu cotidiano. O papel mentor é o que mais se aproxima do ideal, ou seja, é o papel mais executado pelos enfermeiros estudados. O perfil eficaz de mestre foi identificado tanto no âmbito do ideal como do real. Diante dos achados e das limitações do estudo, sugestões para a instituição e para pesquisas futuras foram traçadas.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRAHIS - Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúdept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetência profissionalpt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectHospitalpt_BR
dc.subject.otherAdministração de pessoalpt_BR
dc.subject.otherHospitaispt_BR
dc.subject.otherEnfermagempt_BR
dc.titleCompetências gerenciais de enfermeiros de um hospital de Belo Horizonte (MG): o ideal e o realpt_BR
dc.title.alternativeNursing management competencies of a hospital in Belo Horizonte (MG): the ideal and the realpt_BR
dc.title.alternativeCompetencias gerenciales de enfermeros de un hospital de Belo Horizonte (MG): el ideal y el realpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://revistas.face.ufmg.br/index.php/rahis/article/view/73-86pt_BR
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