Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56014
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Maternidade e o projeto de vida das jovens que engravidaram |
Authors: | Ladyany Soares Silva |
First Advisor: | Sheila Aparecida Ferreira Lachtim |
Abstract: | Introdução: Este estudo tem por objeto o projeto de vida de jovens mães, fundamentado no referencial da ontologia do ser social de Lukács. O conceito de juventude é tradicionalmente definido como a transição entre a adolescência e a vida adulta, entretanto o significado perpassa essa dimensão biológica relacionando-o ao contexto histórico, social, econômico e cultural. Nesse sentido, é importante que a jovem tenha capacidade de elaborar estratégias possíveis para construção de um projeto de vida coerente e bem fundamentado. Objetivo: Compreender o impacto da maternidade na adolescência para o projeto de vida das jovens Método: Trata-se de um estudo observacional transversal de abordagem qualitativa que compõe uma pesquisa longitudinal, realizada com 09 jovens. As entrevistas foram gravadas, transcritas e inseridas no software Nvivo 12, para análise temática de conteúdo. Resultados: A maior parte das jovens são do grupo social homogêneo III considerados instáveis em condições de vida e trabalho. Durante a análise emergiram quatro categorias empíricas: rede de apoio, saúde sexual e reprodutiva, projeto de vida e violência sexual Conclusão: O impacto da maternidade na adolescência pôde ser percebido no atraso escolar das jovens, na dificuldade de formulação dos seus projetos de vida, reforçados pela vulnerabilidade social que estão sujeitas. Espera-se, com esse estudo, contribuir para um maior amparo dessas jovem por meio de políticas públicas. |
Abstract: | Introduction: This study focuses on the life project of young mothers, based on Lukács' ontology of the social being. The concept of youth is traditionally defined as the transition between adolescence and adulthood, however the meaning permeates this biological dimension relating it to the historical, social, economic and cultural context. In this sense, it is important that the young person has the ability to develop possible strategies for building a coherent and well-founded life project. Objective: To understand the impact of motherhood in adolescence for the life project of young women Method: This is a cross-sectional observational study with a qualitative approach that comprises a longitudinal research carried out with 09 young people. The interviews were recorded, transcribed and inserted into the Nvivo 12 software for thematic content analysis. Results: Most of the young women are from the homogeneous social group III, considered unstable in living and working conditions. During the analysis, four empirical categories emerged: support network, sexual and reproductive health, life project and sexual violence Conclusion: The impact of motherhood in adolescence could be perceived in the school delay of young women, in the difficulty in formulating their life projects, reinforced by the social vulnerability they are subject to. It is hoped, with this study, to contribute to a greater support of these young people through public policies |
Subject: | Gravidez na Adolescência Atenção Primária à Saúde Fatores Sociológicos Política de Saúde Estudos Epidemiológicos Dissertação Acadêmica |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICA |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Enfermagem Obstétrica - Modalidade Residência |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/56014 |
Issue Date: | 12-Feb-2022 |
Appears in Collections: | Especialização em Enfermagem Obstétrica - Modalidade Residência |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mat_Proj_Vida_Jovens_Engrav.PROJETO FINAL.pdf | Monografia | 3.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.