Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56058
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Em busca de uma “educação para além do capital” e a questão do ensino formal no Brasil |
Other Titles: | In search of "education beyond capital" and The question of formal education in Brazil En busca de una "educación más del capital" Y la cuestión de la enseñanza formal en Brasil |
Authors: | Janaynna de Moura Ferraz Deise L. S. Ferraz Bárbara K. F. Biondini |
Abstract: | O artigo propõe reflexões iniciais acerca da questão ontológica da educação, no contexto da relação entre o capital e a educação a partir da singularidade do caso brasileiro, e a educação enquanto parte de um processo revolucionário. Partimos das discussões de Mészáros e entendemos a educação no sentido da própria formação humana. Compreendemos a escolarização, na sociedade de classes, condicionada pelo capital e, neste sentido, a educação da classe trabalhadora acompanha as demandas do processo de produção. A análise do sistema educacional brasileiro mostra que quanto mais precário o trabalho, menor a escolaridade ou a qualidade da educação adquirida e maior a exploração, entretanto, paradoxalmente, a permanência alongada nos bancos escolares não garante trabalho. Concluímos que a busca por uma educação para além do capital passa pela recusa à escolarização e pela defesa de uma educação transformadora vinculada a transmutação das relações produtivas. |
Abstract: | The article proposes initial reflections on the ontological question of education, in the context of the relationship between capital and education from the singularity of the Brazilian case, and education as part of a revolutionary process. We start from the discussions of Mészáros and understand education in the sense of human formation itself. We understand schooling, in class society, conditioned by capital and, in this sense, the education of the working-class accompanies the demands of the production process. The analysis of the Brazilian educational system shows that the more precarious the work, the lower the schooling or the quality of the education acquired and the greater the exploitation, however, paradoxically, the extended stay in the school banks does not guarantee work. We conclude that the search for an education beyond capital passes through the refusal to school and the defense of a transformative education linked to the transmutation of productive relations. |
Subject: | Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.29404/rtps-v3i5.3698 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/56058 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | http://costalima.ufrrj.br/index.php/RTPS/article/view/238 |
metadata.dc.relation.ispartof: | RTPS - Revista Trabalho, Política e Sociedade |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Em busca de uma -educação além do capital- e a questão do ensino formal no Brasil.pdf | 3.69 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.