Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56058
Type: Artigo de Periódico
Title: Em busca de uma “educação para além do capital” e a questão do ensino formal no Brasil
Other Titles: In search of "education beyond capital" and The question of formal education in Brazil
En busca de una "educación más del capital" Y la cuestión de la enseñanza formal en Brasil
Authors: Janaynna de Moura Ferraz
Deise L. S. Ferraz
Bárbara K. F. Biondini
Abstract: O artigo propõe reflexões iniciais acerca da questão ontológica da educação, no contexto da relação entre o capital e a educação a partir da singularidade do caso brasileiro, e a educação enquanto parte de um processo revolucionário. Partimos das discussões de Mészáros e entendemos a educação no sentido da própria formação humana. Compreendemos a escolarização, na sociedade de classes, condicionada pelo capital e, neste sentido, a educação da classe trabalhadora acompanha as demandas do processo de produção. A análise do sistema educacional brasileiro mostra que quanto mais precário o trabalho, menor a escolaridade ou a qualidade da educação adquirida e maior a exploração, entretanto, paradoxalmente, a permanência alongada nos bancos escolares não garante trabalho. Concluímos que a busca por uma educação para além do capital passa pela recusa à escolarização e pela defesa de uma educação transformadora vinculada a transmutação das relações produtivas.
Abstract: The article proposes initial reflections on the ontological question of education, in the context of the relationship between capital and education from the singularity of the Brazilian case, and education as part of a revolutionary process. We start from the discussions of Mészáros and understand education in the sense of human formation itself. We understand schooling, in class society, conditioned by capital and, in this sense, the education of the working-class accompanies the demands of the production process. The analysis of the Brazilian educational system shows that the more precarious the work, the lower the schooling or the quality of the education acquired and the greater the exploitation, however, paradoxically, the extended stay in the school banks does not guarantee work. We conclude that the search for an education beyond capital passes through the refusal to school and the defense of a transformative education linked to the transmutation of productive relations.
Subject: Educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.29404/rtps-v3i5.3698
URI: http://hdl.handle.net/1843/56058
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: http://costalima.ufrrj.br/index.php/RTPS/article/view/238
metadata.dc.relation.ispartof: RTPS - Revista Trabalho, Política e Sociedade
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Em busca de uma -educação além do capital- e a questão do ensino formal no Brasil.pdf3.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.