Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56127
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo Diniz Larapt_BR
dc.creatorMarlusa Goslingpt_BR
dc.creatorIzabela França Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2023-07-12T16:05:08Z-
dc.date.available2023-07-12T16:05:08Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume69pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage62pt_BR
dc.citation.epage88pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.21874/rsp.v69i2.3217pt_BR
dc.identifier.issn23578017pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56127-
dc.description.abstractAccording to the National Household Sample Survey (Pnad) 2015, 92.1% of Brazilian households accessed the internet through cell phones. These data have brought opportunities and challenges for the public administration to use the potential of mobile government (m-gov) to deliver services. The overall objective is to evaluate the mobile applications of the state and Federal District governments that centralize the provision of services to verify adherence to best practices according to the national and international literature to improve the relationship with the citizen. Only 10 federative units of the researched scope have an application that centralizes government services. The number of downloads also represents a small portion of the population. Few applications use the typical technology features of mobile devices such as GPS, camera and push notifications to enhance the relationship with the citizen.pt_BR
dc.description.resumoSegundo a Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (Pnad) 2015, 92,1% dos domicílios brasileiros acessaram a internet por meio do telefone celular. Esses dados trouxeram oportunidades e desafios para a administração pública no sentido de utilizar a potencialidade do mobile government (m-gov) para a prestação de serviços. O objetivo geral é avaliar os aplicativos móveis dos governos estaduais e do Distrito Federal que centralizam a prestação de serviços, para verificar a aderência às melhores práticas de acordo com a literatura nacional e internacional para aprimorar o relacionamento com o cidadão. Apenas 10 unidades federativas do escopo pesquisado possuem um aplicativo que centraliza os serviços dos governos. O número de downloads também representa uma pequena parcela da população. Poucos aplicativos utilizam-se dos recursos tecnológicos típicos dos dispositivos móveis como GPS, câmera e avisos por push para aprimorar o relacionamento com o cidadão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRSP - Revista do Serviço Públicopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGoverno eletrônicopt_BR
dc.subjectPrestação de serviçospt_BR
dc.subjectEstado e sociedadept_BR
dc.subjectAdministração estadual - Brasilpt_BR
dc.subject.otherAdministração públicapt_BR
dc.subject.otherAplicativos móveispt_BR
dc.titleMobile government: uma análise dos aplicativos estaduais como mediadores do relacionamento entre os cidadãos e os governos estaduaispt_BR
dc.title.alternativeMobile government : un análisis de las aplicaciones estatales como mediadores de la relación entre los ciudadanos y los gobiernospt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/issue/viewIssue/185/218pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mobile government.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.