Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56134
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRodrigo Cavalcante Michelpt_BR
dc.creatorAna Flavia Machadopt_BR
dc.creatorNatália Guimarães Duarte Sátyropt_BR
dc.date.accessioned2023-07-12T17:57:17Z-
dc.date.available2023-07-12T17:57:17Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume29pt_BR
dc.citation.issue2019pt_BR
dc.citation.spage1277pt_BR
dc.citation.epage1303pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/0103-6351/5797pt_BR
dc.identifier.issn0103-6351pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56134-
dc.description.abstractThe ICT technological paradigm brought significant changes in the economics of music, reducing costs and expanding possibilities production access. The objective of the present work is to verify if the current technological impacts on the music production are also perceived in urban peripheral zones, starting from the case study of the production of rap music in Grajaú, district of São Paulo, Brazil. Thus, the hypothesis is considered: the technological impacts reduced production costs and increased access to music production. In addition, new organizational production forms emerged, based on networks. The results are summarized as follows: a) the impacts of ICTs on music production are verified in the specific case study, suggesting that innovations also reach the periphery; b) the local music production occurs in organizations based on networks, incorporating monetary and community relations. It is noted that the rap music production in Grajaú presents community and collaborative aspects associated with economic and monetary.pt_BR
dc.description.resumoO paradigma tecnológico das TICS trouxe mudanças significativas na economia da música, reduzindo custos e ampliando possibilidades de acesso à produção. O objetivo do presente artigo é verificar se os atuais impactos tecnológicos na produção de música também são percebidos em zonas periféricas urbanas, a partir do estudo de caso da produção de música rap no Grajaú. Assim, considera-se a hipótese: os impactos tecnológicos possibilitaram redução nos custos de produção e ampliação do acesso à produção musical. Ademais, novas formas organizacionais de produção emergem baseadas em redes. Os resultados encontrados resumem-se em: a) os impactos das TICs na produção musical verificam-se no estudo de caso específi co, sugerindo que as inovações atingem também a periferia; b) a produção de música local ocorre em organizações baseadas em redes, incorporando relações monetárias e comunitárias. Nota-se que a produção de música rap no Grajaú apresenta aspectos comunitários e colaborativos associados a econômicos e monetários.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofNova Economia-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEconomia criativapt_BR
dc.subjectEconomia da músicapt_BR
dc.subjectRedespt_BR
dc.subjectInovações tecnológicaspt_BR
dc.subject.otherEconomia da músicapt_BR
dc.subject.otherTecnoliga da informaçãopt_BR
dc.subject.otherAspectos sociaispt_BR
dc.titleMúsica, redes e tecnologia na periferia: um estudo acerca dos impactos tecnológicos na produção de rap na zona sul de São Paulopt_BR
dc.title.alternativeMusic, networks and technology in urban outskirts: technological impacts on rap production at south of São Paulopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/neco/a/SwVfcHKGGdvQhLV7PgYhFHB/#pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Música, redes e tecnologia na periferia.pdf427.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.