Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56134
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Rodrigo Cavalcante Michel | pt_BR |
dc.creator | Ana Flavia Machado | pt_BR |
dc.creator | Natália Guimarães Duarte Sátyro | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T17:57:17Z | - |
dc.date.available | 2023-07-12T17:57:17Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.citation.volume | 29 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2019 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1277 | pt_BR |
dc.citation.epage | 1303 | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.1590/0103-6351/5797 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 0103-6351 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/56134 | - |
dc.description.abstract | The ICT technological paradigm brought significant changes in the economics of music, reducing costs and expanding possibilities production access. The objective of the present work is to verify if the current technological impacts on the music production are also perceived in urban peripheral zones, starting from the case study of the production of rap music in Grajaú, district of São Paulo, Brazil. Thus, the hypothesis is considered: the technological impacts reduced production costs and increased access to music production. In addition, new organizational production forms emerged, based on networks. The results are summarized as follows: a) the impacts of ICTs on music production are verified in the specific case study, suggesting that innovations also reach the periphery; b) the local music production occurs in organizations based on networks, incorporating monetary and community relations. It is noted that the rap music production in Grajaú presents community and collaborative aspects associated with economic and monetary. | pt_BR |
dc.description.resumo | O paradigma tecnológico das TICS trouxe mudanças significativas na economia da música, reduzindo custos e ampliando possibilidades de acesso à produção. O objetivo do presente artigo é verificar se os atuais impactos tecnológicos na produção de música também são percebidos em zonas periféricas urbanas, a partir do estudo de caso da produção de música rap no Grajaú. Assim, considera-se a hipótese: os impactos tecnológicos possibilitaram redução nos custos de produção e ampliação do acesso à produção musical. Ademais, novas formas organizacionais de produção emergem baseadas em redes. Os resultados encontrados resumem-se em: a) os impactos das TICs na produção musical verificam-se no estudo de caso específi co, sugerindo que as inovações atingem também a periferia; b) a produção de música local ocorre em organizações baseadas em redes, incorporando relações monetárias e comunitárias. Nota-se que a produção de música rap no Grajaú apresenta aspectos comunitários e colaborativos associados a econômicos e monetários. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICAS | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Nova Economia | - |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Economia criativa | pt_BR |
dc.subject | Economia da música | pt_BR |
dc.subject | Redes | pt_BR |
dc.subject | Inovações tecnológicas | pt_BR |
dc.subject.other | Economia da música | pt_BR |
dc.subject.other | Tecnoliga da informação | pt_BR |
dc.subject.other | Aspectos sociais | pt_BR |
dc.title | Música, redes e tecnologia na periferia: um estudo acerca dos impactos tecnológicos na produção de rap na zona sul de São Paulo | pt_BR |
dc.title.alternative | Music, networks and technology in urban outskirts: technological impacts on rap production at south of São Paulo | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/neco/a/SwVfcHKGGdvQhLV7PgYhFHB/# | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Música, redes e tecnologia na periferia.pdf | 427.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.