Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56147
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorIsmael Krishna de Andrade Neivapt_BR
dc.creatorThais Nivia de Lima e Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2023-07-12T21:14:27Z-
dc.date.available2023-07-12T21:14:27Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage56pt_BR
dc.citation.epage75pt_BR
dc.identifier.issn2447-6447pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56147-
dc.description.abstractThis article aims to present a brief overview of the process of school discipline called drawing, occurred under the Normal School of Belo Horizonte, between the years 1906 and 1946. Using the theoretical frameworks linked to the history of school disciplines, text proposes to demonstrate how the arguments in favor of a geometrical drawing teaching vied space in the official programs and curricular with the arguments in favor of a teaching more artistic bias design, based on assumptions arising from the academies of Fine Arts. The article presents, then the disputes between these two points of view, pointing out the ruptures and continuities of these discourses in the Normal School of Belo Horizonte.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo tem como objetivo apresentar um breve panorama sobre o processo de escolarização da disciplina denominada Desenho, ocorrido no âmbito da Escola Normal de Belo Horizonte, entre os anos de 1906 e 1946. Utilizando de referenciais teóricos vinculados à história das disciplinas escolares, o texto propõe demonstrar como os argumentos favoráveis a um ensino de desenho geométrico disputaram espaço nos programas e currículos oficiais com os argumentos favoráveis a um ensino de desenho de viés mais artístico, embasado em postulados advindos das academias de Belas Artes. O artigo apresenta, então, as disputas entre esses dois pontos de vista, apontando as rupturas e permanências desses discursos na Escola Normal de Belo Horizonte.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de História da Educação Matemática-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de desenhopt_BR
dc.subjectEscola Normal de Belo Horizontept_BR
dc.subjectHistória das disciplinas escolarespt_BR
dc.subject.otherDesenho - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino normalpt_BR
dc.titleA escolarização do desenho na Escola Normal de Belo Horizonte (1906-1946)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/86pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7304-1730pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5090-293Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A escolarização do desenho na Escola Normal de Belo Horizonte (1906-1946).pdf219.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.