Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56207
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniel Reizinger Bonomopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-13T23:17:51Z-
dc.date.available2023-07-13T23:17:51Z-
dc.date.issued2021-06-30-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage223pt_BR
dc.citation.epage243pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2317-2096.2021.26029pt_BR
dc.identifier.issn2317-2096pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56207-
dc.description.abstractThis essay aims to characterize a discursive school founded by Daniel Defoe with the publication of Robinson Crusoe three hundred years ago. The hypothesis that Robinson Crusoe inaugurates an important tradition for the development of the novel as a genre is supported through the observation of its formal economy and its presumed reading responses, which change over time, as shown by comparisons of different narratives that restore somehow the original model of Defoe in new contexts, such as The Swiss Family Robinson (Johann David Wyss), Godfrey Morgan (Jules Verne), Suzanne and the Pacific (Jean Giraudoux), Friday or the other Island (Michel Tournier), The Sexual Life of Robinson Crusoe (Michel Gall), and The Invention of Morel (Adolfo Bioy Casares). The dissimilarity between these titles contributes to the understanding of the continuities at stake as well as to outlining the distinctiveness of Defoe’s fiction in perspective.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do texto é contribuir para a definição de uma escola discursiva fundada por Daniel Defoe em Robinson Crusoé, há trezentos anos. A hipótese de que o título inaugura uma tradição importante para o desenvolvimento do romance como gênero é sustentada pela observação de sua economia formal e de seus prováveis efeitos de leitura, que se transformam no tempo e nas diferentes realizações que repõem o modelo em novos contextos, mais ou menos distantes do original. Assim aparecem, aqui, além do primeiro e do segundo Robinson de Defoe, interpretações de O Robinson suíço (Johann David Wyss), A escola dos Robinsons (Júlio Verne), Suzana e o Pacífico (Jean Giraudoux), Sexta-Feira ou os limbos do Pacífico (Michel Tournier), A vida sexual de Robinson Crusoé (Michel Gall) e A invenção de Morel (Adolfo Bioy Casares), que representam configurações narrativas desiguais, mas relevantes para o entendimento em perspectiva das continuidades em jogo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAletria: Revista de Estudos de Literaturapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDaniel Defoept_BR
dc.subjectRobinson Crusoépt_BR
dc.subjectRobinsonadapt_BR
dc.subjectTeoria narrativapt_BR
dc.subject.otherDefoe, Daniel, 1661?-1731pt_BR
dc.subject.otherAnálise do discurso literáriopt_BR
dc.titleAproximação à escola discursiva dos Robinsonspt_BR
dc.title.alternativeApproaching Robinsons’ Discursive Schoolpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-4516-7683pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aproximação à escola discursiva dos Robinsons.pdf306.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.