Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56271
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMiliane Aparecida Torrespt_BR
dc.creatorMiguel José Lopespt_BR
dc.date.accessioned2023-07-14T20:02:00Z-
dc.date.available2023-07-14T20:02:00Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage109pt_BR
dc.citation.epage118pt_BR
dc.identifier.issn2674-6727pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56271-
dc.description.abstractThis work is the result of a pedagogical experience that aimed to promote problematizing teaching related to the social context of students, through a didactic sequence with an investigative bias on food, digestion and nutrition. The objective was to investigate the perception of students from a public school in Belo Horizonte, MG, about the value of nutrition and the integration between different body systems in the practice of physical activities, simultaneously discussing the importance of choosing reliable sources of information for a secure knowledge about this subject. The results show that most students use information sources with simpler language, which increases the importance of the fields of information and communication with regard to food and nutrition. During the field research there was intense participation, interaction with the teacher, and many questions asked by the students. The conclusions point out that promoting education in which students actively participate and learn about community life is essential to assist in learning about practices related to knowledge of the body and nutrition.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho é fruto de uma experiência pedagógica que teve o intuito de promover um ensino problematizador e relacionado ao contexto social dos estudantes, por meio de uma sequência didática com viés investigativo sobre alimentação, digestão e nutrição. O objetivo foi investigar a percepção dos alunos de uma escola estadual de Belo Horizonte, MG, acerca do valor da nutrição e da integração entre os diferentes sistemas do organismo na prática de atividades físicas, simultaneamente discutindo a importância da escolha de fontes confiáveis de informação para um conhecimento seguro sobre essa temática. Os resultados mostram que a maioria dos alunos lança mão de fontes de informação com linguagem mais simples, o que faz aumentar a importância dos campos da informação e da comunicação no que se referente à alimentação e nutrição. Durante a pesquisa houve intensa participação, interação com o professor, e muitos questionamentos feitos pelos alunos. As conclusões apontam que promover um ensino em que os alunos participem ativamente e aprendam sobre o mundo à sua volta é essencial para auxiliar a aprendizagem sobre práticas relacionadas ao conhecimento do corpo e à alimentação.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - DEPARTAMENTO DE FISIOLOGIA E BIOFÍSICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNutriçãopt_BR
dc.subjectInformação alimentarpt_BR
dc.subjectEducação em saúdept_BR
dc.subjectEnsino de Biologiapt_BR
dc.subject.otherCiências da nutriçãopt_BR
dc.subject.otherAlimentos, dieta e nutriçãopt_BR
dc.subject.otherEducação em saúdept_BR
dc.subject.otherBiologia - estudo e ensinopt_BR
dc.titleAbordagem investigativa dos temas alimentação, digestão e nutrição no ensino médio em Belo Horizonte, MGpt_BR
dc.title.alternativeInvestigative approach on food, digestion and nutrition among high school students in Belo Horizonte, MGpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.pucminas.br/index.php/pista/article/view/26574pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7363-9900pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7472-3506pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.