Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56664
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDanielle Gonçalves Rochapt_BR
dc.creatorDébora Corgosinho Nogueira Figueiredopt_BR
dc.creatorLucimar Leão Gomespt_BR
dc.creatorRafael Miranda de Oliveirapt_BR
dc.creatorRosane Alves de Oliveirapt_BR
dc.creatorTúlio Eugênio de Souzapt_BR
dc.creatorElza Machado de Melopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-18T21:17:53Z-
dc.date.available2023-07-18T21:17:53Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage206pt_BR
dc.citation.epage210pt_BR
dc.identifier.issn2238-3182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56664-
dc.description.abstractIntroduction: Adolescence is a period historically constituted by human development with multiple transformations and emergency needs, which rebound in its health condition. Objectives: to analyze the interface of violence in adolescence within the family and school contexts from the ethical perspective. Stratify a violent attitude index to correlate such interfaces. Material and Methods: a descriptive cross-sectional study conducted in 2013/2014 in Belo Horizonte/MG, with 1.212 adolescents from private and public schools through the application of self-administered and anonymous questionnaires. Results: 54,7% of the students were female and 45,3% were male; 94,8% singles; 46,6% declared themselves brown, 34,8% white and 13,1% black; mean of 14,9 years, median 15 years and standard deviation of 1,52; 70,3% studied in public schools and 29,7% in private schools. Based on the students perception of the ethical themes elaborated by the hypotheses of moral development proposed by Piaget, a Violent Attitude Index (IAV) was formulated, where measures of higher central tendencies in the masculine gender were verified, worse perception in the relation with Parents and colleagues and in the treatment they receive from teachers, worsen school performance and disbelief in God. Conclusions: Less harmonious socio-family contexts may imply a perspective on ethics associated with more violent attitudes. It is necessary to conduct continuous studies of the themes: violence and moral and ethical values in adolescence, considering the rapid transformations in the relationships in which the adolescent, a being in formation, is inserted.pt_BR
dc.description.resumoINTRODUÇÃO: a adolescência é um período constituído historicamente pelo desenvolvimento humano com múltiplas transformações e necessidades emergenciais, as quais rebatem na sua condição de saúde. OBJETIVOS: analisar a interface da violência na adolescência dentro dos contextos familiar e escolar a partir da perspectiva ética. MÉTODO: estudo transversal descritivo realizado em 2013/2014 em Belo Horizonte-MG com 1.217 adolescentes de escolas privadas e públicas por meio da aplicação de questionários autoaplicáveis e anônimos. RESULTADOS: 54,7% dos alunos eram do sexo feminino e 45,3% do masculino; 94,8% solteiros; 46,6% se autodeclararam pardos, 34,8% brancos e 13,1% negros; média de 14,9 anos, mediana 15 anos e desvio-padrao de 1,52; 70,3% estudavam em escolas públicas e 29,7% em escolas privadas. A partir da percepção dos estudantes quanto a temáticas éticas elaboradas a partir das formulações do desenvolvimento moral propostas por Piaget, construiu-se o Indice de Atitude Violenta (IAV), em que se verificaram medidas de tendências centrais superiores no sexo masculino; entre os que tinham pior percepção da relação com os pais e colegas e do tratamento que recebem dos professores; entre os que relataram baixo desempenho escolar e descrença em Deus. CONCLUSÕES: contextos sociofamiliares menos harmônicos se associam a concepções e atitudes mais violentas. É necessário realizar estudos contínuos das temáticas: violência e valores morais e éticos na adolescência, considerando as rápidas transformações nas relações em que o adolescente, um ser em formação, está inserido.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Médica de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subjectViolênciapt_BR
dc.subjectMoralpt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAdolescentept_BR
dc.subject.otherViolênciapt_BR
dc.subject.otherMoralpt_BR
dc.subject.otherÉticapt_BR
dc.subject.otherFamíliapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleInterfaces da violência e da ética entre adolescentes nos contextos da escola e da famíliapt_BR
dc.title.alternativeInterfaces of violence and ethics among adolescents in school and family contextspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.rmmg.org/artigo/detalhes/2150pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9394-2632pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.