Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56682
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Angela Moreira | pt_BR |
dc.creator | Gisele Marcolino Saporetti | pt_BR |
dc.creator | Helian Nunes de Oliveira | pt_BR |
dc.creator | Ricardo Tavares | pt_BR |
dc.creator | Tarcísio Márcio Magalhães Pinheiro | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-07-19T16:42:19Z | - |
dc.date.available | 2023-07-19T16:42:19Z | - |
dc.date.issued | 2018-12 | - |
dc.citation.volume | 42 | pt_BR |
dc.citation.issue | Especial 4 | pt_BR |
dc.citation.spage | 95 | pt_BR |
dc.citation.epage | 106 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.1590/0103-11042018S407 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2358-2898 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/56682 | - |
dc.description.abstract | The aim of this article was to analyse the perceptions of the adolescents, in a school located in a rural settlement, in the municipality of Alto Paraíso de Goiás, regarding violence. A qualitative study was carried out, using a semi-structured interview. The systematization and interpretation of the data were performed by the content analysis defined by Bardin. The adolescents surveyed identified several forms of violence, carried out by different actors, in different places, that affects all age groups, and has several causes. It is concluded that school and family are privileged sources of conflict mediation, making possible a broad action in the field of violence prevention. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo deste artigo foi analisar as percepções de adolescentes de uma escola localizada em um assentamento rural, no município de Alto Paraíso de Goiás, em relação à violência. Realizou-se estudo qualitativo, utilizando-se entrevistas semiestruturadas. A sistematização e a interpretação dos dados foram realizadas pela análise de conteúdo definida por Bardin. Os adolescentes pesquisados relataram variadas formas de violência, por diversas causas, exercidas por diferentes atores, em diversos locais e acometendo todas as faixas etárias. Conclui-se que a escola e a família são fontes privilegiadas de mediações de conflitos, possibilitando uma atuação ampla no campo da prevenção da violência. | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIAL | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Saúde em Debate | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Percepção | pt_BR |
dc.subject | Adolescente | pt_BR |
dc.subject | Escola | pt_BR |
dc.subject | Assentamentos rurais | pt_BR |
dc.subject.other | Adolescentes - Brasil | pt_BR |
dc.subject.other | Assentamentos rurais | pt_BR |
dc.subject.other | Escolas rurais | pt_BR |
dc.subject.other | Adolescentes e violência | pt_BR |
dc.subject.other | Juventude e violência | pt_BR |
dc.title | Percepções dos adolescentes sobre a violência em um assentamento rural: uma análise qualitativa | pt_BR |
dc.title.alternative | Adolescents’ perceptions of violence in a rural settlement: a qualitative analysis | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.scielo.br/j/sdeb/a/MdzPXKp9gkwNX9k4c6JHKGv/?lang=pt# | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-1673-1794 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-4238-4394 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-1635-5175 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-9060-0477 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-9060-0477 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Percepções dos adolescentes sobre a violência em um assentamento rural uma análise qualitativa.pdf | 144.08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.