Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56731
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dc.creatorEleciânia Tavares da Cruzpt_BR
dc.creatorRenata Mafra Giffonipt_BR
dc.creatorLuciana Vasconcelos Quaresmapt_BR
dc.creatorElza Machado de Melopt_BR
dc.creatorSimone Sandra de Araújo Silvapt_BR
dc.creatorLânia Maria Soarespt_BR
dc.creatorVanuse Maria Resende Bragapt_BR
dc.creatorRicardo Tavarespt_BR
dc.date.accessioned2023-07-19T18:08:40Z-
dc.date.available2023-07-19T18:08:40Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume26pt_BR
dc.citation.issue8pt_BR
dc.citation.spage74pt_BR
dc.citation.epage78pt_BR
dc.identifier.issn2238-3182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56731-
dc.description.abstractThis article is part of the research Health and Violence: subsidies for the formulation of Policies for Health Promotion and Prevention of Violence - SAUVI, a household survey conducted in Betim, Minas Gerais, in the year 2014 and 2015. Its objective was to evaluate the satisfaction of Access to health services at different levels of care in both the private and public sectors. A household-based survey was conducted with stratified sampling by clusters in three stages, namely, stratified selection of census tracts; Random draw of households within each sector and selection of a respondent over 20 years old, in each household, according to sex and age, using the Kish Table. The sample was calculated with a maximum error margin of 1.9% for the proportion of violence in the municipalities and a confidence level of 95%. Two indicators were created, the access difficulty index (ADI) and the satisfaction indicator with the service (SI), with which boxplot type graphs were constructed. A total of 1129 people aged 20 years and over were interviewed. The results showed high median IS values (equal to or above 0.8) for both public and private services. ADI presented relatively low median values, confirming the SI assessment for most services (around 0.2), being slightly higher (around 0.4) for hemodialysis and for Emergency Care Unit. The comparison between the public and private sectors showed a slightly higher IS with the private sector, except for hemodialysis. For ADI, the values were similar, except for Emergency Care Unit and for hemodialysis, the value in these two cases being higher, respectively, in the private sector and in the public sector.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo é parte da pesquisa Saúde e Violência: subsídios para a formulação de Políticas de Promoção de Saúde e Prevenção da Violência (SAUVI), inquérito domiciliar realizado em Betim, Minas Gerais, nos anos de 2014 e 2015. Teve como objetivo avaliar a satisfação do usuário e sua dificuldade de acesso à saúde em serviços de diferentes níveis de atenção tanto no setor privado quanto no público. Foi realizado inquérito de base domiciliar com amostragem estratificada por conglomerados em três estágios, a saber, seleção estratificada dos setores censitários; sorteio aleatório dos domicílios dentro de cada setor; e seleção de um entrevistado maior de 20 anos em cada domicílio, segundo sexo e idade, utilizando a Tabela de Kish. A amostra foi calculada com margem de erro máximo em 1,9% para a proporção de violência nos municípios e grau de confiança de 95%. Foram criados dois indicadores: o de dificuldade de acesso (IDA) e o indicador de satisfação com o serviço (IS), com os quais foram construídos gráficos do tipo boxplot. Foram entrevistadas 1.129 pessoas de 20 anos e mais. Os resultados mostraram valores medianos altos de IS (igual ou acima de 0,8), tanto para os serviços públicos quanto privados. O IDA apresentou valores medianos relativamente baixos, confirmando a avaliação do IS para a maioria dos serviços (em torno de 0,2), sendo um pouco maior (em torno de 0,4) para hemodiálise e para Unidade de Pronto-Atendimento (UPA). A comparação entre setor público e privado mostrou IS ligeiramente maior com o setor privado, exceto para a hemodiálise. Para o IDA, os valores foram semelhantes, exceto para UPA e para hemodiálise, sendo o valor, nesses dois casos, maior, respectivamente, no setor privado e no setor público.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE MEDICINA PREVENTIVA SOCIALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Médica de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subjectServiços de saúdept_BR
dc.subjectPrograma saúde da famíliapt_BR
dc.subject.otherAtenção primária à saúdept_BR
dc.subject.otherServiços de saúdept_BR
dc.subject.otherEstratégias de saúde nacionaispt_BR
dc.titleAvaliação de satisfação e dificuldade de acesso de atenção à saúde em município mineiropt_BR
dc.title.alternativeEvaluation of satisfaction and difficulty of access to health care in Minas Gerais municipalitypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.rmmg.org/artigo/detalhes/2126pt_BR
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