Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/56833
Type: | Dissertação |
Title: | Mulheres artistas brasileiras: poéticas artísticas e ensino/aprendizagem em arte |
Authors: | Andry Marcia Lopes |
First Advisor: | Geraldo Freire Loyola |
First Co-advisor: | Juliana Gouthier Macedo |
First Referee: | Camila Rodrigues Moreira Cruz |
Second Referee: | Daniele de Sá Alves |
Third Referee: | Gabriela Córdova Christófaro |
Abstract: | Esta pesquisa de mestrado, com o título MULHERES ARTISTAS BRASILEIRAS: Poéticas artísticas e Ensino/Aprendizagem em Arte, tem como objetivo identificar e ampliar possibilidades de inserção de produções de mulheres artistas brasileiras no ensino/aprendizagem em Artes Visuais nas escolas de educação básica. Faz parte das etapas do projeto o desenvolvimento de uma Proposta Pedagógica com alunos/as do 4º ano do ensino fundamental no Conservatório Estadual de Música Lorenzo Fernândez, em Montes Claros, Minas Gerais. Foi possível verificar alguns estereótipos associados a artistas que permeavam o imaginário dos/as alunos/as, como também compreender como estes/as percebiam as relações de gênero na arte e na sociedade. Dando seguimento, foram propostas experiências a partir de trabalhos de mulheres artistas brasileiras, abordando questões artísticas/poéticas/críticas sobre arte, gênero e diversidade. Como referências para este estudo dialogamos com pesquisadores como Barbosa (2019), Dias &Loponte (2019) e Louro (2003). |
Abstract: | This master's research, entitled BRAZILIAN WOMEN ARTISTS: Artistic Poetics and Teaching/Learning in Art, aims to identify and expand possibilities of insertion of productions by Brazilian women artists in teaching/learning in Visual Arts in basic education schools. Part of the project's stages is the development of a Pedagogical Proposal with students in the 4th year of elementary school at the Lorenzo Fernândez State Conservatory of Music, in Montes Claros, Minas Gerais. It was possible to verify some stereotypes associated with artists that crossing the students' imagination, and at the same time understand how they perceived gender relations in art and society. After that, experiences were proposed based on the work of Brazilian women artists, considering artistic/poetic/critical issues about art, gender and diversity. As references for this study, we dialogued with researchers such as Barbosa (2019), Dias & Loponte (2019) and Louro (2003). |
Subject: | Mulheres artistas Arte - Estudo e ensino Arte e educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes - Mestrado Profissional |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/56833 |
Issue Date: | 22-May-2023 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertaçao.Mulheres.Artistas.Andry.junho.2023.pdf | 12.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.