Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56833
Type: Dissertação
Title: Mulheres artistas brasileiras: poéticas artísticas e ensino/aprendizagem em arte
Authors: Andry Marcia Lopes
First Advisor: Geraldo Freire Loyola
First Co-advisor: Juliana Gouthier Macedo
First Referee: Camila Rodrigues Moreira Cruz
Second Referee: Daniele de Sá Alves
Third Referee: Gabriela Córdova Christófaro
Abstract: Esta pesquisa de mestrado, com o título MULHERES ARTISTAS BRASILEIRAS: Poéticas artísticas e Ensino/Aprendizagem em Arte, tem como objetivo identificar e ampliar possibilidades de inserção de produções de mulheres artistas brasileiras no ensino/aprendizagem em Artes Visuais nas escolas de educação básica. Faz parte das etapas do projeto o desenvolvimento de uma Proposta Pedagógica com alunos/as do 4º ano do ensino fundamental no Conservatório Estadual de Música Lorenzo Fernândez, em Montes Claros, Minas Gerais. Foi possível verificar alguns estereótipos associados a artistas que permeavam o imaginário dos/as alunos/as, como também compreender como estes/as percebiam as relações de gênero na arte e na sociedade. Dando seguimento, foram propostas experiências a partir de trabalhos de mulheres artistas brasileiras, abordando questões artísticas/poéticas/críticas sobre arte, gênero e diversidade. Como referências para este estudo dialogamos com pesquisadores como Barbosa (2019), Dias &Loponte (2019) e Louro (2003).
Abstract: This master's research, entitled BRAZILIAN WOMEN ARTISTS: Artistic Poetics and Teaching/Learning in Art, aims to identify and expand possibilities of insertion of productions by Brazilian women artists in teaching/learning in Visual Arts in basic education schools. Part of the project's stages is the development of a Pedagogical Proposal with students in the 4th year of elementary school at the Lorenzo Fernândez State Conservatory of Music, in Montes Claros, Minas Gerais. It was possible to verify some stereotypes associated with artists that crossing the students' imagination, and at the same time understand how they perceived gender relations in art and society. After that, experiences were proposed based on the work of Brazilian women artists, considering artistic/poetic/critical issues about art, gender and diversity. As references for this study, we dialogued with researchers such as Barbosa (2019), Dias & Loponte (2019) and Louro (2003).
Subject: Mulheres artistas
Arte - Estudo e ensino
Arte e educação
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes - Mestrado Profissional
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/56833
Issue Date: 22-May-2023
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertaçao.Mulheres.Artistas.Andry.junho.2023.pdf12.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.