Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56835
Type: Tese
Title: Quero ter tempo para rever as coisas que tenho: escritas de si, errância, arquivo
Other Titles: I wanna have time to review the things I have: self writings, wandering, archive
Authors: Taila Suian Idzi
First Advisor: Maria do Carmo de Freitas Veneroso
First Co-advisor: João Paulo Gomes de Araújo Queiroz
First Referee: Rosa Maria Bueno Fischer
Second Referee: Rosvita Kolb Bernardes
Third Referee: George Rembrandt Gutlich
metadata.dc.contributor.referee4: Eduardo Ferreira Veras
Abstract: A presente tese parte da minha própria produção em artes visuais para investigar e discutir as relações entre processos artísticos e processos de subjetivação, tendo como objeto de análise meu trabalho como artista, em diálogo com outros artistas contemporâneos. Para tanto, desenvolvi uma metodologia teórico-prática que envolveu a criação de uma poética da errância, que tematiza tanto o deslocamento literal, quanto o deslocamento metafórico, de viajar dentro de si, a partir de uma obra de arte ou do próprio processo artístico. Dessa forma, eu exploro também os acidentes de percurso enquanto lugares de criação e fundo uma poética que abraça tanto o erro quanto a fragmentação, que se apresenta em um corpo de trabalho intermidiático, (CLUVER, 2008), (HIGGINS, 2012), (HOEK, 2006), (VENEROSO, 2008), criado entre tempos de trânsito intenso entre Belo Horizonte-MG e Porto Alegre-RS e em tempos de isolamento decorrente da pandemia da Covid-19. Os trabalhos aqui apresentados envolvem a gravura em metal, o vídeo, a fotografia, a heliogravura, a poesia e práticas que transitam entre a coleção e o arquivo. O referencial teórico utilizado parte das confluências entre os campos das escritas de si, percorrendo conceitos como “espaço biográfico” (ARFUCH, 2010), “guinada subjetiva”, (SARLO, 2007), KLINGER (2012), “escrita de si” FOUCAULT (1992) e também do campo da arte arquivística, percorrendo conceitos como “furor de arquivo” (ROLNIK, 2005), “febre de arquivo” (ENWENZOR, 2008), “impulso arquivístico” (FOSTER, 2004) e “impulso historiográfico” (BEIGUELMAN, 2018) e os reúne sob o conceito de horizonte de subjetivação. Com base nesses aportes teóricos, busca-se investigar e discutir as relações entre escrita de si e arquivo tanto na minha prática como nas de outros artistas, procurando compreender as relações entre arte e arquivo, palavra e imagem, em processos de arquivamento do eu (ARTIÈRES, 1998) e de escritas de si.
Abstract: This dissertation starts from my own production in the visual arts to investigate and discuss the relationships between artistic processes and processes of subjectivation, having my work as an artist as the object of analysis in dialogue with other contemporary artists. To do so, I developed a theoretical-practical methodology that involved the creation of a poetics of wandering, which thematizes both the literal displacement and the metaphorical displacement of traveling within oneself, from a work of art or from the artistic process itself. In this way, I also explore the accidents along the way as places of creation, grounding a poetics that embraces both error and fragmentation, which is presented in an intermedial body of work (CLUVER, 2008), (HIGGINS, 2012), ( HOEK, 2006), (VENEROSO, 2008), created between times of intense transit between Belo Horizonte-MG and Porto Alegre-RS and in times of isolation resulting from the Covid-19 pandemic. The works presented here involve metal engraving, video, photography, heliogravure, poetry and practices that transit between collection and archive. The theoretical framework used starts from the confluences between the fields of self-writing, covering concepts such as “biographical space” (ARFUCH, 2010), “subjective turn”, (SARLO, 2007), KLINGER (2012), “self-writing” FOUCAULT (1992) and also from the field of archival art, covering concepts such as “archive craze” (ROLNIK, 2005), “archive fever” (ENWENZOR, 2008), “archival impulse” (FOSTER, 2004) and “historiographical impulse” (BEIGUELMAN, 2018) and brings them together under the concept of horizon of subjectivation. Based on these theoretical contributions, the aim is to investigate and discuss the relationship between self-writing and archive both in my practice and in that of other artists, seeking to understand the relationship between art and archive, word and image, in processes of archiving the self (ARTIÈRES, 1998) and self-writing.
Subject: Criação (Literária, artística, etc.)
Gravura
Poética
Memória na arte
Livros de artistas
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/56835
Issue Date: 30-Jun-2023
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PALAVRA MORDENTE.pdf12.09 MBAdobe PDFView/Open
QUERO TER TEMPO PARA REVER AS COISAS QUE TENHO - Escritas de si. errância. arquivo.pdf34.82 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons