Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56870
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDaniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.creatorDanilo Rodrigues Césarpt_BR
dc.date.accessioned2023-07-21T20:28:47Z-
dc.date.available2023-07-21T20:28:47Z-
dc.date.issued2021-12-29-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n4.id481pt_BR
dc.identifier.issn2675-4916pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56870-
dc.description.abstractBased on academic research, it is proposed to approach, in the same movement of open science and education, the history and concepts of Open Educational Resources (OER) and of multiliteracies and multimodality. OER are born from the need for access to inclusive, equitable and quality education, and multiliteracies arise within the context of the belief that new habits and new values ​​were needed to accompany the rapid changes in the era of the Knowledge Society, which demand readers who, in contact with multimodal texts, are able to consider how languages ​​and cultures are mobilized in the construction of meanings. From this presentation and discussion, a productive relationship between OER and multiliteracies is identified to stimulate the production of OER that address linguistic and cultural diversity and that, openly licensed, can be easily accessed, modified and shared. Based on this conceptual discussion, an OER design proposal for multiliteracies is presented, which intends to contribute, through questions, in the route of OER construction.pt_BR
dc.description.resumoopõe-se, a partir de uma pesquisa acadêmica realizada, abordar, no mesmo movimento da ciência e educação abertas, o histórico e conceitos de Recursos Educacionais Abertos (REA) e de multiletramentos e multimodalidade. Os REA nascem da necessidade de acesso a uma educação inclusiva, equitativa e de qualidade e os multiletramentos surgem dentro do contexto de crença de que eram necessários novos hábitos e novos valores para acompanhar as rápidas mudanças na era da Sociedade do Conhecimento, as quais demandam leitores que, em contato com textos multimodais, consigam considerar como as linguagens e culturas são mobilizadas na construção dos sentidos. A partir dessa apresentação e discussão, identifica-se uma relação produtiva entre REA e multiletramentos para estimular a produção de REA que tratem da diversidade linguística e cultural e que, licenciados abertamente, possam ser facilmente acessados, modificados e compartilhados. Com base nessa discussão conceitual, apresenta-se uma proposta de design de REA para multiletramentos, que pretende contribuir, a partir de perguntas, no percurso da construção de REA.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos de Linguísticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRecursos Educacionais Abertospt_BR
dc.subjectMultiletramentospt_BR
dc.subjectEnsino-Aprendizagempt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.titleProdução de recursos educacionais abertos para o desenvolvimento de multiletramentospt_BR
dc.title.alternativeProduction of open educational resources for the development of multiliteraciespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1861-3609pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6640-1136pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Produção de recursos educacionais abertos para o desenvolvimento de multiletramentos.pdf11.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.