Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/56935
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Wagner Ahmad Auarekpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3282092692907647pt_BR
dc.contributor.referee1Ilaine da Silva Campospt_BR
dc.contributor.referee2Carolina Tamayio Osoriopt_BR
dc.creatorSusana Lúcia do Nascimentopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1955364039764264pt_BR
dc.date.accessioned2023-07-25T10:34:07Z-
dc.date.available2023-07-25T10:34:07Z-
dc.date.issued2023-02-24-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/56935-
dc.description.abstractThe present work has the general objective of explaining and analyzing a proposal for Continuing Education based on Collaborative Work in the development of a planning of activities using mathematical and non-mathematical texts. Three Mathematics teachers who work in the final years of Elementary Education in Public Schools in the city of Ponte Nova, Minas Gerais, participated in this research as collaborators. This research, of a qualitative nature, brings as a methodological proposal the formation of a Collaborative Work Group in the development of theoretical studies, planning of teaching activities and reflections on practice. In the end, we will present an educational resource with the activities discussed and defined by the group with the objective of presenting a support material for teachers in the final years of Elementary School. The product will be organized in an e-book format, considered important due to its efficiency from a pedagogical point of view, as it complements and provides opportunities for new didactic approaches, as it guides on a collaborative action, in our case, the use of mathematical and non-mathematical texts. mathematicians in mathematics teaching.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objetivo geral explicitar e analisar uma proposta de Formação Continuada embasada no Trabalho Colaborativo no desenvolvimento de um planejamento de atividades utilizando textos matemáticos e não-matemáticos. Participaram dessa pesquisa, como colaboradoras, três professoras de Matemática que atuam nos anos finais do Ensino Fundamental em Escolas Públicas da cidade de Ponte Nova, Minas Gerais. Esta pesquisa, de cunho qualitativo, traz como proposta metodológica a formação de um Grupo de Trabalho Colaborativo no desenvolvimento de estudos teóricos, planejamento de atividades de ensino e reflexões sobre a prática. Ao final, apresentaremos um recurso educativo com as atividades discutidas e definidas pelo grupo com o objetivo de apresentar um material de apoio aos professores dos anos finais do Ensino Fundamental. O produto será organizado no formato de um e-book, considerado importante pela eficiência no ponto de vista pedagógico, pois complementa e oportuniza novas abordagens didáticas, já que orienta sobre uma ação colaborativa, no nosso caso, a utilização de textos matemáticos e não-matemáticos no ensino da Matemática.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho colaborativopt_BR
dc.subjectPlanejamento de aulas com textospt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.titleA pesquisa de um trabalho colaborativo com docentes de matemática envolvendo textos: uma proposta de formação continuadapt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.