Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57177
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoselene Alves Amânciopt_BR
dc.creatorAndré Augusto Deodatopt_BR
dc.date.accessioned2023-07-28T21:19:33Z-
dc.date.available2023-07-28T21:19:33Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage19pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33532/revemop.e202133pt_BR
dc.identifier.issn2596-0245pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57177-
dc.description.abstractThe article issue is to analyze how different forms of recording, used by fifth-year students, can contribute to a solution to a problem. For this purpose, a qualitative investigation is organized, consisting of three stages: access to the collection of reports about lessons, within the scope of extension Project entitled Descobridores da Matemática; selection of the report prepared on the resolution of the 'Triangles in the Pentagon's problem; reinterpretation of the solution commented on in this report. From the analysis, unde rtaken in the light of the Activity Theory, emerges the perception that there was an evolution of the 'recorded artefact'. Such perception results from the contrast of the different records of the students, produced during the classes that made up the analyzed unit. It can be concluded from this result that teacher's role is essential for students to make use of the registry not only as a formal protocol, as well as a tool to aid in problem solving.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é analisar como diferentes formas de registro, utilizadas por estudantes do quinto ano, podem contribuir para a resolução de um problema. Para tanto, organiza-se uma investigação de natureza qualitativa, constituída de três etapas: acesso ao acervo de relatórios das aulas, no âmbito do Projeto de extensão intitulado Descobridores da Matemática; seleção do relatório elaborado sobre a resolução do problema ‘Triângulos no pentágono’; reinterpretação da solução comentada nesse relatório. Emerge da análise, empreendida à luz da Teoria da Atividade, a percepção de que houve evolução do ‘artefato registro’. Tal percepção resulta do contraste dos diferentes registros dos discentes, produzidos ao longo das aulas que compuseram a unidade analisada. Conclui-se, a partir desse resultado, que a atuação do professor é fundamental para os estudantes fazerem uso do registro não apenas como um protocolo formal, mas sim, como uma ferramenta de auxílio na resolução de problemas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevemop-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRegistros dos estudantespt_BR
dc.subjectAnos iniciais do ensino fundamentalpt_BR
dc.subjectResolução de problemaspt_BR
dc.subjecteducação matematicapt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherMatemática - Estudo e ensinopt_BR
dc.titleTriângulos no pentágono: diferentes registros para resolver um problemapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4986pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9118-528Xpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4323-4010pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Triângulos no pentágono_diferentes registros para resolver um problema.pdf490.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.