Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57294
Type: Artigo de Periódico
Title: Isomorfismo e variação da gestão escolar na rede pública brasileira de ensino fundamental
Other Titles: Isomorphism and variation of the school management of the Brazilian public elementary school network
Isomorfismo y variaciones de la gestión escolar en las escuelas primarias públicas brasileñas
Authors: Ângela França Versiani
Plínio Rafael Reis Monteiro
Sérgio Fernando Loureiro Rezende
Abstract: Este artigo discute a homogeneidade e variação da gestão nas escolas da rede pública brasileira de Ensino Fundamental. Sua elaboração teórica se respalda no debate contemporâneo da perspectiva institucional que questiona a homogeneidade dos campos organizacionais. Uma das lacunas de pesquisa consiste em revelar como as formas estruturais de determinado campo organizacional são isomórficas e quais são suas consequências sociais. Diante desse quadro, levantam-se duas proposições. A primeira, relacionada ao isomorfismo, assume que há um modelo de gestão educacional disseminado nas redes públicas de ensino. E a segunda admite variações desse modelo associadas ao desempenho das escolas. Na metodologia, aplicou-se um survey a 551 professores da rede municipal de ensino da cidade de Belo Horizonte.Os resultados comprovaram o isomorfismo de um modelo de gestão educacional pautado nos valores de diálogo e participação. Também se observaram variações desse modelo associadas ao desempenho das escolas. Desse modo, a principal contribuição teórica do artigo foi a identificação das lógicas institucionais em um campo organizacional e suas consequências sobre as organizações.
Abstract: This article discusses the homogeneity and variety of the network of the public education network of Brazilian elementary schools. The theoretical background is based on the contemporary institutional perspective debate about the homogeneity and variation of the organizational field. The study addresses a gap in the literature by focusing on how much structural forms are isomorphics in one organizational field as well as identifying their social consequences. From this, two propositions are presented. The first assumes that there is one educational management model spread in the public education network and the second points to variations related to the performance of schools. A survey was applied to 551 teachers from the municipal network of education of Belo Horizonte (MG). The results show that there is isomorphism in the educational management model based on values of dialogue and participation. However, there are also variations in this model, which are associated to the performance of schools. The article’s main theoretical contribution is the identification of the institutional logics present in an organizational field and its consequences to the organization
Subject: Administração de empresas
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/1679-395165934
URI: http://hdl.handle.net/1843/57294
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://www.scielo.br/j/cebape/a/b9HG7S5VwfTxnY93T5RLfjd/?format=pdf&lang=pt
metadata.dc.relation.ispartof: Cadernos EBAPE.BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Isomorfismo e variação da gestão escolar na rede.pdf486.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.