Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57312
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCacilda Rodrigues Cavalcantipt_BR
dc.creatorRosimar de Fátima Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-01T19:48:52Z-
dc.date.available2023-08-01T19:48:52Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume35pt_BR
dc.citation.spagee194676pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0102-4698194676pt_BR
dc.identifier.issn1982-6621pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57312-
dc.description.abstractThis article analyzes the influence of technical, redistributive and political-party factors in the Brazilian Union’s financial assistance to basic education, considering the federal government’s induction mechanisms in programs for legal and voluntary assistance. The analysis was performed based on data about Union’s transfers for the municipalities, found in the Transparency Website, during the period of 2004 to 2014. Using multiple regression analysis, empirical evidences are presented, showing that the federal government’s induction mechanisms influence the transfers for municipalities with low educational indicators and income. However, these mechanisms are restricted to a small group of action, being unable to promote equity among federated entities regarding financial resources.pt_BR
dc.description.resumoO artigo analisa a influência de condicionantes técnicos, redistributivos e político-partidários na assistência financeira da União no âmbito da educação básica, levando em consideração os mecanismos de indução do governo federal nos programas de assistência legal e voluntária. A análise é realizada a partir de dados de transferências da União para os municípios oriundos do Portal da Transparência, no período de 2004 a 2014. Utilizando-se análise de regressão múltipla, apresentam-se evidências empíricas de que os mecanismos de indução do governo federal influenciam as transferências para municípios com baixos indicadores educacionais e com menor receita própria, porém, ficam limitados a um pequeno grupo de ações, não sendo capazes de promover a equidade entre os entes federados na dimensão dos recursos financeiros.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFederalismopt_BR
dc.subjectFinanciamento da Educaçãopt_BR
dc.subjectAssistência da Uniãopt_BR
dc.subjectEquidadept_BR
dc.subject.otherFederalismopt_BR
dc.subject.otherSubsídios governamentaispt_BR
dc.subject.otherEducação - Financiamentopt_BR
dc.subject.otherEquidade (Direito)pt_BR
dc.titleMecanismos redistributivos na assistência financeira da União no âmbito da educação básicapt_BR
dc.title.alternativeRedistributive mechanisms in the brazilian Union's financial assistance for basic educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/edur/a/Hg89jmNtYSMgNhqnDTxwShb/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2212-4018pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/000-0001-7222-8061pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.