Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57315
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dc.creatorSamira Zaidanpt_BR
dc.creatorMaria Cristina Costa Ferreirapt_BR
dc.creatorTeresinha Fumi Kawasakipt_BR
dc.date.accessioned2023-08-01T19:50:24Z-
dc.date.available2023-08-01T19:50:24Z-
dc.date.issued2018-08-16-
dc.citation.volume3pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage88pt_BR
dc.citation.epage103pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2018.v3.n1.88-103pt_BR
dc.identifier.issn2447-9373pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57315-
dc.description.abstractFacing the challenge of advising researchers who are professionals acting in schools and other formative spaces, students of the postgraduate program in which we teach, we present a study carried out with the objective of understanding the specificities of the professional master’s course with the elaboration of dissertation and educational product, the different research methodologies involved and, in particular, the methodology of researching one’s own the practice. We take as a practical reference the experience in the Graduate Program in Education and Teaching, Professional Master’s (PROMESTRE/FAE/UFMG), Mathematics Education research line, in which we, the advisors, are graduated in Academic Programs. The masters bring challenges from their practical experiences, hoping to understand them, systematize them, to find solutions and/or to develop innovative and effective educational practices. Research methodologies commonly used in Academic Programs of the educational research field do not always meet these specificities. This situation has taken us to the search of relevant methodologies. First studies led us to situate the research on the professional’s own practice in the context of “Action Research” (THIOLLENT, 2003), exploring the so called “Teaching-Research” (PENTEADO, 2010). “Teaching-research” allows the teacher-researcher to conduct a planned educational activity as a Research Action, developing procedures. Filming of the teacher-researcher’s own practice is adopted, and is preferably carried out by another researcher. In the PROMESTRE Graduate Program, student must present a dissertation as a final product. Based on educational research field’s theories, the dissertation presents a reflection of its own practice, situating the research’s question and an action plan as the expected educational product. In this article, we also discuss the necessary articulation within research, product and training, understanding that these objectives are intrinsically related. We expect this process of becoming a professional master’s to be formative for the teacher-researcher, and, at the same time, returns to the educational community resources to support new practices.pt_BR
dc.description.resumoAceitando o desafio de orientar pesquisadores que são profissionais de escolas e de outros espaços formativos, alunos do programa de pós-graduação em que atuamos, apresentamos um estudo realizado com o objetivo de compreender as especificidades do mestrado profissional com a elaboração de dissertação e produto educacional, as diversas metodologias de pesquisa que requer e, em particular, a metodologia de pesquisa sobre a própria prática. Tomamos como referência prática a experiência do Programa de Pós- Graduação Educação e Docência, Mestrado Profissional (PROMESTRE/FAE/UFMG), linha Educação Matemática, no qual os orientadores têm sua formação em Programas Acadêmicos. Os mestrandos trazem desafios de suas experiências práticas, esperando entendê-las, sistematizá-las, encontrar soluções e/ou desenvolver práticas inovadoras e eficazes. Nem sempre as metodologias de pesquisa comumente utilizadas nos programas acadêmicos do campo educacional atendem a essas especificidades. Isto nos levou a uma busca de metodologias pertinentes. Os primeiros estudos nos levaram a situar a pesquisa sobre a própria prática no âmbito da “pesquisa-ação” (THIOLLENT, 2003), explorando a visão do que se denomina por “pesquisa-ensino” (PENTEADO, 2010), uma concepção que se adequa à pesquisa sobre a própria prática. A “pesquisa-ensino” proporciona ao professor-pesquisador conduzir uma atividade educativa planejada como ação de pesquisa, desenvolvendo procedimentos, nos quais se destaca o registro por filmagem da prática do próprio professor-pesquisador, preferencialmente apoiado por outro pesquisador. No Programa de Pós-Graduação PROMESTRE, o mestrando apresenta, ao final, uma dissertação, na qual se indica que seja feita uma reflexão de sua prática, situando a questão de pesquisa e o plano de ação como produto educacional esperado e embasado em teorias do campo da educação. Abordamos também nesse estudo a necessária articulação entre pesquisa, produto e formação, entendendo serem esses objetivos intrinsecamente relacionados. A expectativa é que o processo do mestrado profissional seja formativo para o professor-pesquisador, ao mesmo tempo, que devolve à comunidade educacional recursos de apoio a novas práticas.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentICX - DEPARTAMENTO DE MATEMÁTICApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPlurais - Revista Multidisciplinarpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPesquisa sobre a própria práticapt_BR
dc.subjectPesquisa-ensinopt_BR
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.subjectMestrado Profissionalpt_BR
dc.subjectPROMESTREpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherBrasilpt_BR
dc.subject.otherMatemáticapt_BR
dc.titleA pesquisa da própria prática no mestrado profissionalpt_BR
dc.title.alternativeResearching one’s own practice during the professional masterpt_BR
dc.title.alternativeLa Investigación de la Propia Práctica en el Maestro Profesionalpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/5251pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1496-0611pt_BR
dc.identifier.orcidhttps:// orcid.org/0000-0001-6329-1982pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7163-5546pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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