Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/57325
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Perspectivas da formação de gestores escolares na modalidade a distância e potencialidades para o trabalho pedagógico escolar |
Other Titles: | Perspective of the training of school managers in the distance mode and potentialities for school educational work |
Authors: | José Márcio Silva Barbosa Eucidio Pimenta Arruda |
Abstract: | Este artigo tem como objetivo problematizar a importância da formação continuada para gestores escolares da educação básica como elemento para a melhoria da qualidade da educação pública brasileira. Defende ainda a ampliação da educação a distância (EaD) como possibilidade de amplificar a formação de gestores escolares para atenderem as demandas crescentes da educação pública. Este trabalho parte de discussões teóricas que consubstanciam as análises desenvolvidas. De maneira geral, as análises resultam na compreensão de que a preparação atual dos gestores ainda não é suficiente para superar os aspectos que têm impacto nos resultados pedagógicos e educacionais – estilo de gestão e de liderança, questões pessoais, experiências vividas, recursos físicos e materiais – e as políticas que têm oportunizado cursos de formação inicial e continuada para gestores de escolas. |
Abstract: | This article aims to problematize the importance of continuing education for school administrators of basic education as an element for improving the quality of Brazilian public education. It also advocates the extension of distance education (EAD) as an opportunity to amplify the training of school administrators to meet the growing demands of public education. This work is based on theoretical discussions that substantiate the analyzes developed. In general, the analysis results in the understanding that the current preparation of managers is not enough to overcome aspects that have an impact on pedagogical and educational results - management style and leadership, personal issues, lived experiences, physical and material resources - and policies that have provided initial and continuing training courses for school managers. |
Subject: | Educação - Estudo e ensino Educação básica Educadores - Formação Ensino à distância |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9863 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/57325 |
Issue Date: | 21-Feb-2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9863 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Trabalho & Educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Perspectivas da formação de gestores escolares na modalidade a distância e potencialidades para o trabalho pedagógico escolar.pdf | 204.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.