Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57351
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorÉrika Deolinda Cardoso Torres Vidigalpt_BR
dc.creatorRoselene Alves Amânciopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-02T16:01:10Z-
dc.date.available2023-08-02T16:01:10Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue38pt_BR
dc.citation.spage339pt_BR
dc.citation.epage356pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.36556/eol.v16i38.843pt_BR
dc.identifier.issn1809-3760pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57351-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the contributions of a financial Education project, which was developed with public-school 9th grade students. The work has been developed by teachers of art, Portuguese, and mathematics. Also counted on the collaboration of other teachers and school staff to create activities as Banco Escola Vila Pinho and Mercado Escola. The research methodology took a qualitative approach. The analysis of the results showed that the proposed activities contributed to the students becoming more aware and critical in terms of consumption, risks, and financial opportunities, as well as, understanding concepts and procedures related to compound interest, filling out forms, loans, and savings accounts.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo objetiva analisar as contribuições de um projeto de educação financeira desenvolvido com alunos do 9º ano do ensino fundamental de uma escola pública de Belo Horizonte. O trabalho foi desenvolvido pelos professores de arte, língua portuguesa e matemática e contou com a colaboração de outros professores e funcionários da escola, para a realização do Banco Escola Vila Pinho e o Mercado Escola. A metodologia de pesquisa teve uma abordagem qualitativa. A análise dos resultados evidenciou que as atividades propostas contribuíram para que os estudantes se tornassem mais conscientes e críticos em relação ao consumo, riscos e oportunidades financeiras, bem como compreendessem conceitos e procedimentos relativos aos juros compostos, preenchimento de formulários, empréstimos e conta poupança.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação Online-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação financeirapt_BR
dc.subjectInterdisciplinaridadept_BR
dc.subjectMatemática críticapt_BR
dc.subject.otherEnsino fundamentalpt_BR
dc.subject.otherFinanças pessoaispt_BR
dc.subject.otherAbordagem interdisciplinar do conhecimento na educaçãopt_BR
dc.titleDe pinho em pinho: educação financeira de alunos do 9º ano do ensino fundamentalpt_BR
dc.title.alternativeFrom pinho to pinho: 9th grade students’ financial educationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://educacaoonline.edu.puc-rio.br/index.php/eduonline/article/view/843pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9118-528Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
De pinho em pinho_ educação financeira de alunos do 9º ano do ensino fundamental.pdf649.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.