Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57360
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLicinia Maria Correapt_BR
dc.creatorMaria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-02T16:48:51Z-
dc.date.available2023-08-02T16:48:51Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume34pt_BR
dc.citation.spagee182749pt_BR
dc.citation.epage30pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0102-4698182749pt_BR
dc.identifier.issn1982-6621pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57360-
dc.description.abstractIn this paper, we aim to describe the feelings, thoughts, and experiences among young people in high schools of public State schools’ network in Minas Gerais, Brazil, after implementation of new educational policies that reformulated curricula and modified schooling spaces and times. This work is organized in three sections. First, we discuss the political context in which the project “Reinventing High School” emerged and was implemented in Minas Gerais’ public schools between 2012 and 2014. In the second section, we analyse students’ perceptions of such policies in their practical dimension, based on data obtained from focus groups. Their voices reveal that politics and policies often put in an invisible place the very subjects for which they are directed. Finally, in the third section, we make considerations and reflections about the results and impact of this research.pt_BR
dc.description.resumoO artigo descreve o que pensam, sentem e experimentam os jovens do ensino médio da rede pública estadual de Minas Gerais quando confrontados com a implementação de uma política educativa que, alicerçada em uma reformulação curricular, modifica tempos e espaços escolares. Inicialmente, o trabalho contextualiza o Projeto Reinventando o Ensino Médio e a pesquisa. Na primeira seção, discutimos as questões que permeiam a implantação do projeto na rede pública estadual mineira, no período de 2012-2014. Na segunda seção, analisamos a percepção dos jovens que vivenciaram a política em sua dimensão prática, explorando uma metodologia do tipo qualitativo baseada nos grupos focais. As falas dos jovens são reveladoras de como tais políticas colocam os sujeitos para as quais elas são endereçadas em um lugar quase invisível. Por fim, na terceira seção, tecemos algumas ponderações acerca dos resultados da pesquisa.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducação em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJovenspt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subjectEscolapt_BR
dc.subjectPolíticas Públicaspt_BR
dc.subject.otherPolíticas Públicaspt_BR
dc.subject.otherEnsino Médiopt_BR
dc.subject.otherJovenspt_BR
dc.subject.otherEscolaspt_BR
dc.titleA política educativa e seus efeitos nos tempos e espaços escolares: a reinvenção do ensino médio interpretada pelos jovenspt_BR
dc.title.alternativeEducational policies and their effects on schoolingspaces and times: high-school's reinvention interpreted by youngsterspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/edur/a/Prr96YVRv3HyMfWnr7DwdxJ/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.