Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57365
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMaria Amália de Almeida Cunhapt_BR
dc.creatorHervé Bretonpt_BR
dc.date.accessioned2023-08-02T18:08:53Z-
dc.date.available2023-08-02T18:08:53Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume37pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage10pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/0104-4060.79134pt_BR
dc.identifier.issn1984-0411pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57365-
dc.description.abstractNarrating an experience entails temporally organizing it, finding the words to be said and configuring moments and periods of life into a story. Thus, in order for the comprehension and self-formation processes to happen, the experience must become sayable, and then built into a story unity which may seem true and complete from the point of view of the narrator. In this sense, the temporal dimensions appear determinant to the formative effects of narration: duration of the lived experiences from which biographical narration unfolds; available time to compose a story, write it and socialize it; the time gap between experience and its narration; and others. This dossier aims to analyse the tensions evolving the dynamics of narrative’s temporalities, as well as its effects and the comprehension processes that arises from it.pt_BR
dc.description.resumoNarrar uma experiência envolve organizá-la temporalmente, encontrar as palavras para serem ditas e configurar os momentos e os períodos da vida em uma história. Assim, para que os processos de compreensão e autoformação aconteçam, a experiência deve se tornar dizível para, em seguida, construir uma unidade histórica que pareça verdadeira e completa do ponto de vista do narrador. Neste sentido, as dimensões temporais parecem determinantes sobre os efeitos formativos da narração: duração das experiências vividas a partir das quais se desenrola a narração biográfica; tempo disponível para compor um relato, escrevê-lo e socializá-lo; distância temporal do vivido ao momento de sua narração, entre outras. O objetivo deste dossiê é, portanto, analisar os tensionamentos que envolvem a dinâmica das temporalidades da narrativa, seus efeitos e os processos de compreensão que dela resultam.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducar em Revistapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativas autobiográficaspt_BR
dc.subjectTemporalidadespt_BR
dc.subjectHermenêutica do sujeitopt_BR
dc.subject.otherAutobiografiapt_BR
dc.subject.otherHermenêuticapt_BR
dc.titleApresentação - Narrativas biográficas, temporalidades e hermenêutica do sujeitopt_BR
dc.title.alternativePresentation – Biographical narratives, temporalities and hermeneutics of the subjectpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/er/a/9ZdCv7rr7kWCR4gGxvry45S/?lang=ptpt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0233-3883pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Apresentação – Narrativas biográficas, temporalidades e hermenêutica do sujeito.pdf235.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.