Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57410
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marlene de Araújopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0882686043738757pt_BR
dc.contributor.referee1Maria de Souza Santanapt_BR
dc.creatorJeany Santos Andradept_BR
dc.date.accessioned2023-08-03T15:34:42Z-
dc.date.available2023-08-03T15:34:42Z-
dc.date.issued2016-04-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57410-
dc.description.abstractThis text was made from a research literature on education and race, on the curricular guidelines for the inclusion of content on Africanity in kindergarten. Next to the bibliographic material also was conducted field research, where he worked with the children in a class of Early Childhood Education four years, the book "Bruna and Chicken D'Angola". This paper aims to describe how African culture has been ignored in the school environment, in school texts, before the hegemony of the dominant culture, always marked by the white race, by Europeans, so as to eliminate almost completely the marks of culture other people. Thus gradually was taking place the negation of values, cultures, and the absence of the creation of a racial ethnic identity in order to structure the collective imagination of future generations. The creation and enactment of Law 10639/2003, amended the Law 9394/1996 in order to establish the obligation of Education Race Relations and the teaching of history and african Brazilian and African culture.pt_BR
dc.description.resumoO presente texto foi realizado a partir de uma pesquisa bibliográfica sobre educação e raça, sobre as diretrizes curriculares para a inserção do conteúdo sobre Africanidade na Educação Infantil. Junto ao material bibliográfico, foi realizada também uma pesquisa de campo, onde foi trabalhado com as crianças de uma turma de Educação Infantil de quatro anos, o livro ―Bruna e a Galinha D’angola‖. O presente trabalho tem por objetivo explicitar como a cultura africana foi ignorada no ambiente escolar, nos textos escolares, diante da hegemonia da cultura predominante, sempre marcada pela raça branca, pelos europeus, de forma a anular quase que por completo as marcas da cultura de outros povos. Com isso, gradativamente foi ocorrendo à negação de valores, de culturas, bem como a ausência da criação de uma identidade étnico-racial de forma a estruturar o imaginário coletivo das gerações futuras. A criação e promulgação da Lei 10639/2003, alterou a Lei 9394/1996 de forma a estabelecer a obrigatoriedade da Educação das Relações Raciais e do ensino de História e Cultura afrobrasileira e africanapt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Políticas de Promoção da Igualdade Racial na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectÁfricapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subjectIdeologiapt_BR
dc.titleA africanidade na educação infantil através da literaturapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Políticas de Promoção da Igualdade Racial na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jeany Santos Andrade.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons