Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57454
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRaquel de Oliveira Barretopt_BR
dc.creatorAlexandre de Pádua Carrieript_BR
dc.date.accessioned2023-08-04T12:47:01Z-
dc.date.available2023-08-04T12:47:01Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue14pt_BR
dc.citation.spage1218pt_BR
dc.citation.epage1264pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.25113/farol.v5i14.4398pt_BR
dc.identifier.issn23586311pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57454-
dc.description.abstractOld age is a theme that has be present in cinematographic productions, contributing to the dissemination of certain social representations, legitimizing behaviors and ways of life. But which really is the place of the old age people in contemporary society? The recent creation of categories such as the Third Age reveal a positive discourse about old age, highlighting an ideal person as active, healthy and productive. Organizations, whether governmental, business or civil society, are constructing discourses and practices from these representations, (re) producing them. In this sense, in this theoretical paper we aim to analyze how the old age is presented and discussed in the films "Copacabana" and "What if we all lived together?", having as the backdrop the place occupied by the old age in contemporary society. The discussions are aimed at reflecting on who these persons are and them specificities, which escape generic and abstract categories such as Best Age.pt_BR
dc.description.resumoA velhice é um tema que tem povoado as produções cinematográficas, contribuindo para a disseminação de determinadas representações sociais, legitimando comportamentos e modos de vida. Mas qual é realmente o lugar do velho na sociedade contemporânea? A criação recente de categorias como a Terceira Idade revela um discurso positivo sobre a velhice, destacando um ideal de sujeito ativo, saudável e produtivo. As organizações, sejam elas governamentais, empresas ou da sociedade civil constroem discursos e práticas a partir dessas representações, (re)produzindo-as. Nesse sentido, temos como objetivo neste ensaio analisar como a velhice é apresentada e problematizada nos filmes "Copacabana" e "E se vivêssemos todos juntos?", tendo como pano de fundo a crítica sobre o lugar ocupado pelo velho na sociedade contemporânea. As discussões trazidas visam refletir sobre quem são esses sujeitos e as especificidades que lhes são características, as quais escapam de categorizações genéricas e abstratas como a de Melhor Idade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofFarol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVelhicept_BR
dc.subjectTerceira idadept_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectRepresentaçõespt_BR
dc.subjectEstereótipospt_BR
dc.subject.otherIdosospt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.title"Copacabana" e "se vivêssemos todos juntos?": um ensaio sobre as contribuições do cinema acerca da velhice na contemporaneidadept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/4398pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
COPACABANA E SE VIVÊSSEMOS TODOS JUNTOS.pdf3.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.