Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57566
Type: Artigo de Periódico
Title: Crônica da casa assassinada: o sentido do trágico
Authors: Gustavo Silveira Ribeiro
Abstract: Estudo do romance Crônica da casa assassinada, de Lucio Cardoso, a partir da questão do trágico, seus limites e desdobramentos na Modernidade e no contexto da decadência do patriarcado rural brasileiro. Em perspectiva comparatista, o texto procura aproximar criticamente o romance de um poema de Carlos Drummond de Andrade e dos trabalhos do artista plástico Farnese de Andrade, todos eles voltados para a história e a ruína das famílias – e das casas – tradicionais do interior de Minas Gerais.
Abstract: The present survey of Lucio Cardoso’s novel, Crônica da casa assassinada, seeks to analyze the issue of the tragic, its limits and unfolding in the period of Modernism. The context of Brazilian rural patriarchy decay is also investigated. In comparative perspective, the essay attempts to approach, critically, the Cardoso’s novel of one of Carlos Drummond de Andrade poems and the works of a brazilian visual artist, Farnese de Andrade. All of the works here investigated have in common the theme of family history and their ruin, in the country side of Minas Gerais. It is also observed the context of “house decay”, a reflex of the family decay.
Subject: Cardoso, Lucio, 1912-1968.
Ficção brasileira
Tragédia
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/57566
Issue Date: 2020
metadata.dc.url.externa: https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/31449
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Terceira Margem
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Crônica da casa assassinada o sentido do trágico.pdf228.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.