Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBreno Fonseca Rodriguespt_BR
dc.creatorLyslei de Souza Nascimentopt_BR
dc.date.accessioned2023-08-09T18:29:44Z-
dc.date.available2023-08-09T18:29:44Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage227pt_BR
dc.citation.epage239pt_BR
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.17851/2179-8478.15.1.227-239pt_BR
dc.identifier.issn21798478pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57657-
dc.description.abstractIn Das Passagen-Werk, Walter Benjamin writes: “The trace is the appearance of proximity, no matter how distant what left it may be”. Marcel Cohen was five years old when, between 1943 and 1944, his family was taken to Auschwitz and only the wife of an uncle survived. In Sur la scène intérieur, book originally published in 2013, he narrates, from traces and vestiges from memory, what he remembers and is able to know about his parents, sister, paternal grandparents, two uncles and a great aunt. This paper analyses Cohen’s memoralistic narration. It seeks, in the light of Benjamin’s thoughts, to reflect about the reconstruction process of the past undertaken by the writer, the inherent instabilities in testimony, to the game of fiction and memory that involves the writing of the family story.pt_BR
dc.description.resumoEm Passagens, Walter Benjamin escreve: “O rastro é a aparição de uma proximidade, por mais longínquo que esteja aquilo que o deixou”. Marcel Cohen tinha cinco anos quando, entre 1943 e 1944, sua família foi levada para Auschwitz, apenas a esposa de um tio sobreviveu. Em A cena interior, livro publicado orginalmente em 2013, ele narra, a partir de rastros e vestígios de memória, o que recorda e o que pôde saber a respeito de seus pais, sua irmã, seus avós paternos, dois tios e uma tia-avó. Este artigo analisa essa narração memorialística de Cohen. Busca-se, à luz do pensamento de Benjamin, refletir sobre o processo de reconstrução do passado empreendido pelo escritor, as instabilidades inerentes ao testemunho, ao jogo da ficção e da memória que abarca a escrita da história familiar.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos benjaminianospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectTestemunhopt_BR
dc.subjectShoahpt_BR
dc.subject.otherMemória na literaturapt_BR
dc.subject.otherBenjamin, Walter, 1982-1940.pt_BR
dc.titleO brilho distante de um pequeno cometa: a cena interior, de Marcel Cohenpt_BR
dc.title.alternativeThe distant glow of a small comet: sur la scène intérieur, by Marcel Cohenpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/14286pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2699-2453pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6517-9572pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O brilho distante de um pequeno cometa a cena interior, de marcel cohen.pdf180.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.