Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57703
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dc.creatorLeonardo Antonio Soarespt_BR
dc.date.accessioned2023-08-10T18:27:53Z-
dc.date.available2023-08-10T18:27:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume40pt_BR
dc.citation.issue02pt_BR
dc.citation.spage01pt_BR
dc.citation.epage18pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/2318-7115.2019v40i2a9pt_BR
dc.identifier.issn23187115pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57703-
dc.description.abstractThe article aims to show the influence of the English language on the commercial establishments of Belo Horizonte-MG. It also seeks to analyze the social stratification visualized along an avenue through the semiotic resources that make up the commercial boards. First, I present the concept of multimodality proposed by Kress and van Leeuwen (1996,2006) and theories about Critical Discourse Analysis (ACD). Through this perspective, the three-dimensional conception, ideology and hegemony are discussed based on Fairclough’s (1994, 2001) studies. Next, I analyze persuasion in discourse through Citelli’s (2005) perspective, because the concept is related to the other theories. The use of foreignisms is also discussed based on Garcez and Zilles (2001) studies. Considering all the linguistic and semiotic analysis, it was verified that the foreignisms used in the composition of the commercial boards are aimed at persuading and stratifying customers in the acquisition of products and services developed to specific audiencespt_BR
dc.description.resumoO artigo visa mostrar a influência da língua inglesa no comércio de Belo Horizonte - MG. Também procura analisar a estratificação social visualizada ao longo de uma avenida através dos recursos semióticos que compõem as placas dos estabelecimentos comerciais. Primeiro, apresento o conceito de multimodalidade, de Kress e van Leeuwen (1996; 2006) e as teorias sobre Análise Crítica do Discurso (ACD). Dentro desta perspectiva, se encontram a concepção tridimensional, a ideologia e a hegemonia de Fairclough (1994; 2001). Em seguida trato da persuasão pelo discurso sob a visão de Citelli (2005), pois tal conceito dialoga com as demais teorias. O uso dos estrangeirismos também é discutido com base em Garcez e Zilles (2001). A partir da análise linguística e imagética, verificou-se que os estrangeirismos utilizados na composição das placas dos estabelecimentos comerciais visam persuadir e estratificar os clientes a partir da aquisição de produtos e serviços direcionados a públicos específicos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofThe especialistpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstrangeirismopt_BR
dc.subjectComérciopt_BR
dc.subjectInglêspt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectPersuasãopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherAnálise linguística(Linguística)pt_BR
dc.titleO uso da língua inglesa em nomes de estabelecimentos comerciais como forma de persuasão e estratificação socialpt_BR
dc.title.alternativeThe use of the English language in names of commercial establishments as a form of persuasion and social stratificationpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistas.pucsp.br/esp/article/view/40894pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3104-7090pt_BR
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