Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57725
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Patrícia Maria de Souza Santanapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7752648150929267pt_BR
dc.creatorLany Pereira da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-11T12:53:38Z-
dc.date.available2023-08-11T12:53:38Z-
dc.date.issued2016-04-09-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57725-
dc.description.abstractThe text is intended to give some reflections on the act of doing, thinking, and serve the black literary text and the black presence in Brazilian literature. The presence of the black in Brazilian literature does not deviate from marginal in mark that since the founding instances, brand ethnicity in the construction process of our society. It is in this way literature on black on one side and black from the literature on the other. The study also says about black leadership and how this has been reframed in Brazilian literature over the years. Recognized the importance of literature in the construction of the subject is of great importance to African literature and african-Brazilian. Take the names of authors who work with the theme Africanities to the classroom, not only respects the Law 10.639 / 03, which includes the teaching of history and African culture in the curriculum of Brazilian schools as also focuses on stimulus the values of diversity and appreciation of black culture.pt_BR
dc.description.resumoO texto tem a intenção de trazer algumas reflexões sobre o ato de fazer, pensar e veicular o texto literário negro e a presença negra na literatura brasileira. A presença do negro na literatura brasileira não desvia do marco marginal que, desde as instâncias fundadoras, marca a etnia no processo de construção da nossa sociedade. Tem-se, dessa maneira, literatura sobre o negro, de um lado, e literatura do negro, de outro. O estudo, também, diz sobre o protagonismo negro e como esse vem sendo ressignificado na literatura brasileira com o passar dos anos. Reconhecida a importância da literatura na construção do sujeito, é de grande relevância a literatura africana e afro-brasileira. Levar os nomes de autores que trabalhe com a temática africanidades para a sala de aula, não somente, respeita a Lei 10.639/03, que inclui o ensino da História e Cultura Africana no currículo das escolas brasileiras como, também, tem como foco o estímulo a valores como diversidade e apreciação da cultura negra.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Políticas de Promoção da Igualdade Racial na Escolapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectLiteratura negrapt_BR
dc.subjectLiteratura afro-brasileirapt_BR
dc.subjectFeminismo negropt_BR
dc.subjectLei 10639/03pt_BR
dc.subjectProtagonismo negropt_BR
dc.titleO protagonismo negro na literaturapt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Políticas de Promoção da Igualdade Racial na Escola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lany Pereira.pdf210.08 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons