Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/57809
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLeonardo Antonio Soarespt_BR
dc.date.accessioned2023-08-14T20:05:59Z-
dc.date.available2023-08-14T20:05:59Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23899/relacult.v6i3.1904pt_BR
dc.identifier.issn25257870pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/57809-
dc.description.abstractVarious institutions, including the family, church and school, have been trying to convey notions about what it is to be “adequately” male and female. On the other hand, the media, through various resources including magazines, the internet, television, newspapers, etc. also contributes to this inculcation of "gender", because through it, advertising offers its own lessons, presenting suggestions on how to achieve ideal masculinity or femininity. In this sense, it is crucial that producers use different strategies and codes directed to the reader to ensure that the rhetorical goals of persuasion are achieved. The main objective of this article is to analyze male representations in different periods of time and socio-cultural contexts in the search to identify, through micro and macro aspects, how certain codes are capable of transmitting the ideologies of a specific socio-cultural context and period of time. The relevance of this type of analysis in advertising that belong to periods of time prior to the current context is the fact that such investigations serve to demonstrate how masculinity is conceived in different periods and socio-cultural contexts, leading to a greater understanding about its current stage. In order to achieve the aims, three advertisements were selected, dated 1969, 1979 and 1997. For the analysis of the advertisements, I use authors such as Fairclough (1995), who analyzes the trends of media discourse, Eckert and McConnell-Ginet (2003) who consider the discourse as a significant social activity capable of encompassing verbal and non-verbal aspects, focusing on the discourse of sexual genders, to the multimodality of Kress and van Leeuwen (2006), which focuses on the multimodal elements of images and to Callen (1998) who used three guiding axes (poses and proportions, composition and media, and accessories) to decode the visual language. The analysis of the ads showed that, although there is a gap of time between them, they present characteristics in common in order to preserve, strengthen and enhance aspects of traditional and hegemonic masculinity through micro and macro elements.pt_BR
dc.description.resumoVárias instituições, incluindo a família, igreja e escola, têm tentando transmitir noções sobre o que é ser “adequadamente" masculino e feminino. Por outro lado, a mídia, através de diversos veículos que incluem revistas, internet, televisão, jornais impressos ou digitais, também contribui para essa inculcação de "gênero", pois através dela a publicidade oferece suas próprias lições, apresentando sugestões sobre como alcançar a masculinidade ou feminilidade ideal. Neste sentido, faz-se crucial que os produtores empreguem diversas estratégias e códigos direcionados ao leitor para assegurar que os objetivos retóricos de persuasão sejam alcançados. O objetivo principal deste artigo é analisar as representações masculinas em épocas e contextos socioculturais diferentes na busca de identificar, através dos micro e macro aspectos, como certos códigos são capazes de transmitir as ideologias de uma época e contexto sociocultural específico. A relevância desse tipo de análise em anúncios publicitários pertencentes a períodos anteriores ao contexto atual está no fato de que tais investigações servem para demonstrar como a masculinidade é concebida em diferentes períodos e contextos socioculturais, levando a uma compreensão maior acerca de seu atual estágio. Para isso, foram selecionados três anúncios publicitários datados de 1969, 1979 e 1997. Para as análises dos anúncios, recorro a autores como Fairclough (1995), que analisa as tendências do discurso midiático, Eckert e McConnell-Ginet (2003) que consideram o discurso como uma atividade social significativa capaz de englobar aspectos verbais e não-verbais, focalizando o discurso dos gêneros sexuais, à multimodalide de Kress e van Leeuwen (2006), que focaliza nos elementos multimodais das imagens e a Callen (1998) que utiliza-se três eixos norteadores (poses e proporções, composição e mídia, e acessórios) para decodificar a linguagem visual. A análise dos anúncios demonstrou que, embora exista um intervalo de tempo transcorrido entre eles, há características em comum no sentido de preservar, fortalecer e enaltecer aspectos da masculinidade tradicional e hegemônica através de micro e macroelementos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedadept_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnúncios publicitáriospt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectCódigospt_BR
dc.subjectMasculinidadept_BR
dc.subjectMídiapt_BR
dc.subject.otherComunicação de massa e publicidadept_BR
dc.subject.otherPublicidadept_BR
dc.subject.otherMasculinidadept_BR
dc.titleAs poses, a composição e os acessórios na construção da masculinidade em anúncios publicitários: uma anatomia de poderpt_BR
dc.title.alternativePoses, composición y accesorios en la construcción de la masculinidad en los comerciales: una anatomía del poderpt_BR
dc.title.alternativePoses, composition and accessories in the construction of masculinity in commercial ads: an anatomy of powerpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/1904pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3104-7090pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.