Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58125
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMelissa Faria Dutrapt_BR
dc.creatorSimone Cardoso Lisboa Pereirapt_BR
dc.creatorEleonora Moreira Limapt_BR
dc.creatorTaciana Maia de Sousapt_BR
dc.creatorLuana Caroline Dos Santospt_BR
dc.creatorCélia Regina Moreira Lanzapt_BR
dc.creatorVanessa de Oliveira Martins Reispt_BR
dc.creatorStela Maris Aguiar Lemospt_BR
dc.creatorMônica Maria de Almeida Vasconcelospt_BR
dc.date.accessioned2023-08-22T21:34:32Z-
dc.date.available2023-08-22T21:34:32Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.issue2021pt_BR
dc.citation.spage48pt_BR
dc.citation.epage53pt_BR
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.5935/2238-3182.v31supl.10.02pt_BR
dc.identifier.issn2238-3182pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58125-
dc.description.abstractIntroduction: Lower urinary tract dysfunction has been linked to several conditions, including poor school performance. However, few studies have investigated this association. Objective: To verify the association between lower urinary tract symptoms and poor school performance in children and adolescents with low socioeconomic conditions. Methods: An observational analytical cross-sectional study was conducted in 316 students aged 6 to 17 years from public schools in Brazil. Data were collected using the following tools: Dysfunctional Voiding Scoring System to screen for lower urinary tract dysfunction symptoms; Bristol Stool Chart to assess constipation; Inventory of family environment resources to raise family environment resources; Word and Pseudoword Reading Competence Test and questionnaires to assess school performance. Results: The prevalence of symptoms of the lower urinary tract was 49.4% and school delay was 43.9%. The sample was composed exclusively by socioeconomic class families C, D and E. There was a significant association between lower urinary tract symptoms and female gender and constipation. There was no significant association between lower urinary tract symptoms and socioeconomic and sociodemographic variables, as well as with variables related to school performance. Conclusions: Although no association was found between lower urinary tract symptoms and poor school performance, the prevalence of school delay and lower urinary tract dysfunction symptoms were high in this population. Therefore, the importance of a detailed investigation of possible risk factors in the school context is emphasized.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A disfunção do trato urinário inferior tem sido relacionada a diversas condições, incluindo mau desempenho escolar. Entretanto poucos estudos investigaram essa associação. Objetivo: Verificar a associação entre sintomas do trato urinário inferior e mau desempenho escolar em crianças e adolescentes com baixas condições socioeconômicas. Métodos: Estudo observacional analítico transversal desenvolvido em escolas públicas do Brasil. Foram incluídos 316 estudantes com idades entre 6 e 17 anos. Os dados foram coletados utilizando as seguintes ferramentas: Dysfunctional Voiding Scoring System para rastrear sintomas do trato urinário inferior; Escala Fecal de Bristol para descrição das fezes; Inventário de recursos do ambiente familiar para avaliar o ambiente familiar; Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras e questionário para avaliação do desempenho escolar. Resultados: A prevalência de sintomas do trato urinário inferior foi de 49,4% e de atraso escolar foi de 43,9%. A amostra foi composta exclusivamente por famílias de classe socioeconômicas C, D e E. Houve associação significativa entre sintomas do trato urinário inferior e sexo feminino e constipação. Não houve associação significativa entre sintomas do trato urinário inferior e variáveis socioeconômicas e sociodemográficas, assim como com variáveis do desempenho escolar. Conclusões: Embora não se tenha encontrado associação entre sintomas do trato urinário inferior e mau desempenho escolar, a prevalência de atraso escolar e de sintomas de disfunção do trato urinário inferior foi elevada nessa população. Portanto, enfatiza-se a importância de investigação detalhada dos possíveis fatores de risco no contexto escolar.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICApt_BR
dc.publisher.departmentENF - DEPARTAMENTO DE NUTRIÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIApt_BR
dc.publisher.departmentMED - DEPARTAMENTO DE PEDIATRIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Médica de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSintomas do trato urinário inferiorpt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subject.otherAdolescentespt_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.titleDisfunção do trato urinário inferior e mau desempenho escolar em crianças e adolescentespt_BR
dc.title.alternativeLower urinary tract dysfunction and poor school performance in children and adolescentspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.rmmg.org/artigo/detalhes/3855pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1451-4427pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9261-2597pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9836-3704pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5893-2597pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4254-2372pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4104-5179pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0009-0005-7213-9751pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.