Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/58200
Type: | Tese |
Title: | A eficiência na produção do Legato utilizando o segundo rotor do trombone baixo |
Authors: | Renato Rodrigues Lisboa |
First Advisor: | Maurício Alves Loureiro |
First Co-advisor: | Marcos Flávio de Aguiar Freitas |
First Referee: | Alexandre Magno Ferreira |
Second Referee: | Davi Alves Mota |
Third Referee: | Thiago de Almeida Magalhães Campolina |
metadata.dc.contributor.referee4: | Sérgio Freire Garcia |
metadata.dc.contributor.referee5: | Tairone Nunes Magalhães |
Abstract: | O Trombone Baixo é um instrumento que chegou a seu estágio atual de desenvolvimento na década de 1950. Suas inovações de construção o destacam, de modo marcante, do resto da família dos trombones. Apesar de ser um instrumento já consolidado nos naipes de metais em várias formações instrumentais, mesmo mais de meio século desde sua introdução na Orquestra Moderna, a literatura acadêmica confirma o desconhecimento da maioria das possibilidades do uso do segundo rotor isoladamente. Este estudo investiga o efeito na qualidade da articulação legato ao se utilizar o segundo rotor do Trombone Baixo isoladamente. A hipótese levantada neste estudo é a de que o trombonista baixo, ao empregar a técnica do uso do segundo rotor, terá uma maior facilidade ao executar trechos em legato onde há grandes movimentações de vara. Analisamos também, além da usual região grave da tessitura do instrumento, a região média que pelo desconhecimento das possibilidades técnicas não é utilizada. Como consequência, a utilização deste rotor, isoladamente, pode trazer resultados mais eficientes na performance de peças que possuem passagens com as características citadas acima. Para verificar nossa hipótese foram criados experimentos que possibilitaram a coleta de dados de modo empírico, com o intuito de se analisar os resultados mensurados da maneira mais objetiva possível. Ao final, como conclusão, após a análise dos valores de (i) Duração das Transições; e (ii) de Índice de Legato, verificamos uma maior eficiência no efeito de qualidade do legato, quando o segundo rotor é utilizado isoladamente. |
Abstract: | The Bass Trombone is a musical instrument that has reached its current design in the 1950s. Its construction innovations have set it apart, markedly, from the rest of the trombone family. A little more than a half century since its introduction in the Modern Orchestra, the Bass Trombone has stablished itself as part of the Brass Section within many instrumental groups to date. Despite that, the academic literature confirms that its second rotor is underutilized and / or misused when one takes under consideration that this device is barely used on its own despite most of the technical possibilities its introduction brought with. The present dissertation investigates the effectiveness in the quality of the production of the Legato articulation when it is performed using the Bass Trombone’s second rotor by its own. The hypothesis raised in this study is that the bass trombonist, when employing a technique of using the second rotor, will find it easier to perform leg stretches where there are large stick movements. We also analyzed, in addition to the usual low region of the instrument's range, the middle region that, due to the lack of knowledge of the technical possibilities, is not used. As a consequence, the use of this rotor, alone, can bring more efficient results in the performance of parts that have procedures with the characteristics mentioned above. To verify our hypothesis a variety of experiments were created to collect data in an empirical way, with the goal of analyzing the measured results as objectively as possible. As a conclusion, after analyzing the values of (i) Duration of Transitions; and (ii) Legato Index, it was verified a strong indication of a greater efficiency in the Legato quality effect, when the second rotor is used by its own. |
Subject: | Música para trombone Performance Musical |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Música |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/58200 |
Issue Date: | 25-Aug-2022 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TESE RENATO LISBOA.pdf | 4.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License