Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58232
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Guilherme Menezes Lagept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7291980478992375pt_BR
dc.contributor.advisor-co1G.M.;LAGE, GUILHERME MENEZES;LAGE, GUILHERME M.;MENEZES LAGE, GUILHERME;LAGE, GUILHERME;LAGE, GUILHERME Mpt_BR
dc.contributor.referee1ALBUQUERQUE, M. R.;ALBUQUERQUE, MAICON R.;ALBUQUERQUE, MAICON RODRIGUES;RODRIGUES ALBUQUERQUE, MAICON;ALBUQUERQUE, MAICON R;ALBUQUERQUE, MAICON;ALBUQUERQUE, M.R.pt_BR
dc.contributor.referee2A.A.;RODRIGUES, ANA AMÉLIA CARDOSOpt_BR
dc.creatorCristiani Junqueirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7779490602666117pt_BR
dc.date.accessioned2023-08-25T14:24:16Z-
dc.date.available2023-08-25T14:24:16Z-
dc.date.issued2021-08-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58232-
dc.description.abstractADHD is defined as a neuropsychobiological disorder that affects neurodevelopment, involving a persistent pattern of inattention, hyperactivity and impulsivity. Children with ADHD have deficits in executive functions that are anatomically and functionally linked to motor areas, thus justifying the motor changes in 30 to 50% of children with the disorder. Motor deficits can, in the course of development, have an unfavorable effect on the quality of life and functionality of the child in the family, educational and social contexts. The aim of the present was to investigate the effect of motor performance on functional abilities in children and adolescents with ADHD. Twenty-four children and adolescents participated in this study, 19 males and 5 females, with a mean age of 11.62 ± 2.16 years, diagnosed with ADHD. The Movement Assessment Battery for Children - MABC was used to assess motor performance. -2 and for assessment of functional abilities the Pediatric Assessment of Disability Inventory Computerized Adaptation PEDI-CAT. Linear regressions were conducted between the total MABC-2 score and each of the functional skills domains. The results show that motor performance can predict the functional abilities of daily activity, mobility and responsibility, but in relation to social/cognitive functional abilities there was no significant effect.pt_BR
dc.description.resumoO TDAH é definido como uma desordem neuropsicobiológica, que repercute no neurodesenvolvimento, envolvendo um padrão persistente de desatenção, hiperatividade e impulsividade. As crianças com TDAH possuem déficits nas funções executivas que estão ligadas anatômica e funcionalmente com áreas motoras justificando assim as alterações motoras de 30 a 50% das crianças com o transtorno. Os déficits motores podem, no decorrer do desenvolvimento, reverberar desfavoravelmente na qualidade de vida e na funcionalidade da criança nos contextos familiar, educacional e social. O objetivo do presente foi investigar o efeito do desempenho motor nas habilidades funcionais em crianças e adolescentes com TDAH. Participaram desse estudo 24 crianças e adolescentes, sendo 19 do sexo masculino e 5 do sexo feminino, com média de idade 11,62 ± 2,16 anos diagnosticadas com TDAH, para avaliação do desempenho motor foi utilizado o Movement Assessement Battery for Children – MABC-2 e para avaliação das habilidades funcionais o Inventário de Avaliação Pediátrico de Incapacidade adaptação computadorizada PEDI-CAT. Regressões lineares foram conduzidas entre o escore total do MABC-2 e cada um dos domínios das habilidades funcionais. Os resultados apontam que o desempenho motor pode prever as habilidades funcionais de atividade diária, mobilidade e responsabilidade, porém em relação as habilidades funcionais sociais/cognitivas não houve efeito significativo.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEFFTO - ESCOLA DE EDUCAÇÃO FISICA, FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciências do Esportept_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectTDAH. Desempenho motor. Habilidades funcionais.pt_BR
dc.subjectADHD. Motor performance. Functional skills.pt_BR
dc.subject.otherDistúrbio da falta de atenção com hiperatividadept_BR
dc.subject.otherCapacidade motorapt_BR
dc.subject.otherAprendizagem motorapt_BR
dc.subject.otherCriançaspt_BR
dc.subject.otherAdolescentespt_BR
dc.titleEfeito do desempenho motor nas habilidades funcionais em crianças e adolescentes com TDAHpt_BR
dc.title.alternativeEffect of motor performance on functional skills in children and adolescents with ADHDpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1081-8984pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cristiani Junqueira dissertação.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons