Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58269
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLuciane Corrêa Ferreirapt_BR
dc.date.accessioned2023-08-25T20:34:30Z-
dc.date.available2023-08-25T20:34:30Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume19pt_BR
dc.citation.issue28pt_BR
dc.citation.spage124pt_BR
dc.citation.epage152pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/1982-88371928124pt_BR
dc.identifier.issn1982-8837pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58269-
dc.description.abstractEste estudo tem como objetivo investigar como aprendizes de língua estrangeira no programa de Alemão para Fins Acadêmicos (AFA) em uma universidade federal brasileira interagem em sua língua materna sobre suas motivações para aprender uma língua estrangeira, bem como sua motivação para participar de programas de intercâmbio. Os dados foram coletados usando a metodologia de grupo focal com três grupos de seis estudantes cada (níveis A1, A2 e B1). Analisamos o grupo de A1. Conduzimos uma análise do discurso à luz da metáfora nos dados para examinar as metáforas e metonímias que surgiram nas interações dos grupos focais. Pudemos identificar a presença de metáforas sistemáticas como aprendizagem é trabalho duro e aprendizagem é pular barreiras, imbricadas com metáforas conceptuais como educação é uma viagem e dificuldades são peso, que apontam para a motivação de aprendizagem verbalizada pelos participantes desse estudo.pt_BR
dc.description.resumoThe present study aims to investigate how foreign language learners at the German for Academic Purposes (GAP) program at a Brazilian federal university interact in their mother tongue about their motivations to learn a foreign language as well as their motivations to participate in study abroad programs. Data were collected using focus group methodology with three focus groups of six students each (A1, A2 and B1 levels). We chose to analyze the A1 group. We conducted metaphor-led discourse analysis of the data in order to examine metaphors and metonymies, which emerged in the focus group interactions. We were able to identify the presence of systematic metaphors such as learning is hard work and learning is jumping hurdles, intertwined with conceptual metaphors such as education is a journey and difficulties are weights, which point at the motivation for learning verbalized by Brazilian foreign language learners who took part in the study.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPandaemonium Germanicumpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCognitive Linguisticspt_BR
dc.subjectApplied Linguisticspt_BR
dc.subjectGerman for Academic Purposespt_BR
dc.subject.otherLinguísticapt_BR
dc.subject.otherLinguística aplicadapt_BR
dc.subject.otherLíngua alemãpt_BR
dc.titleHow brazilian students conceptualize the experience of learning german for academic purposespt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/pg/article/view/119176pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0503-2434pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.