Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58270
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Paula Vieira Gonçalves de Souzapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3189775228913872pt_BR
dc.contributor.referee1Renata Maria Abrantes Barachopt_BR
dc.creatorSofia Maria Neves Vandenberghept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6234047116718600pt_BR
dc.date.accessioned2023-08-25T20:44:11Z-
dc.date.available2023-08-25T20:44:11Z-
dc.date.issued2022-02-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58270-
dc.description.abstractThe present work begins with a review of the relevant literature on themes related to mobility, its relationship with the emergence of cities and its state of the art in Brazilian territory. A brief discussion of the current problem of the unbridled growth of cities is presented, which in turn results in a great demand for motorized transport. Entering the theme of sustainable mobility, the reasons why interventions, such as urban acupuncture, are so important for the quality of life of the inhabitants are presented. The main traffic calming tools currently deployed are also discussed, presenting three case studies. After a brief contextualization, a qualitative and quantitative diagnosis of the central sector of the city of Goiânia is presented. This diagnosis is based on the results of an online questionnaire, photographic survey and analysis of relevant aspects of the landscape for a quality of permanence and urban accessibility. After the diagnosis, sustainable interventions are proposed in order to increase the quality of stay of the inhabitant or visitor in public spaces in the central sector. The intervention involves new urban furniture, lighting on the pedestrian scale, changing the level of the streets, among other actions, providing more leisure and comfort for passers-by, with the aim of encouraging the use of collective and non-motorized transport in the region.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho se inicia com um resgate da literatura pertinente aos temas ligados à mobilidade, sua relação com o surgimento das cidades e seu estado da arte no território brasileiro. Tece-se uma breve discussão da problemática atual do crescimento desenfreado das cidades, que, por sua vez, resulta em grande demanda do translado motorizado. Entrando no tema de mobilidade sustentável, são apresentados os motivos pelos quais intervenções como acupunturas urbanas são tão importantes para a qualidade de vida dos habitantes. Também são expostas as principais ferramentas do traffic calming implantadas atualmente, com três estudos de caso. Após breve contextualização, é feito um diagnóstico qualitativo e quantitativo do Setor Central da cidade de Goiânia. Esse diagnóstico é baseado nos resultados de um questionário online, levantamento fotográfico e análise dos aspectos relevantes da paisagem para uma qualidade de permanência e acessibilidade urbana. Em seguida, são propostas intervenções sustentáveis, a fim de aumentar a qualidade de permanência do habitante ou visitante em espaços públicos desse setor. A intervenção envolve novo mobiliário urbano, iluminação na escala pedestre, mudança de nível das ruas, entre outras ações, proporcionando mais lazer e conforto para os transeuntes, com o objetivo de incentivar o uso do transporte coletivo e não motorizado na região.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentARQ - ESCOLA DE ARQUITETURApt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Sustentabilidade em Cidades, Edificações e Produtospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectMobilidadept_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectCaminhabilidadept_BR
dc.subject.otherArquitetura sustentávelpt_BR
dc.subject.otherSustentabilidadept_BR
dc.subject.otherTransportes coletivospt_BR
dc.subject.otherCrescimento urbanopt_BR
dc.subject.otherEspaços públicospt_BR
dc.titleMobilidade no Setor Central de Goiânia: diagnóstico e intervenções sustentáveispt_BR
dc.title.alternativeMobility in the Central Sector of Goiânia: diagnosis and sustainable interventionspt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Sustentabilidade em Cidades, Edificações e Produtos



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons