Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58275
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Aparecida Villapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttps://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.do;jsessionid=8813350E664A553279EADC45145E7589.buscatextual_0pt_BR
dc.creatorVanessa Gasparini Cardoso de Aguiarpt_BR
dc.date.accessioned2023-08-28T12:29:13Z-
dc.date.available2023-08-28T12:29:13Z-
dc.date.issued2023-07-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58275-
dc.description.abstractThe child with myelomeningocele presents motor, sensitivity, cognition alterations, among others. In view of the complexity of the situation, it is necessary to provide expanded assistance, teamwork, in which each professional can contribute with their knowledge. The objective of this study was to identify the scientific evidence on the performance of the multidisciplinary team with the child with myelomeningocele. This is a scope review carried out using the methodological framework recommended by the Joanna Briggs Institute, a method whose principles are to identify gaps in knowledge and obtain meaning for the adequacy of health care. The guiding question was established: “What is the scientific evidence on the performance of the multidisciplinary team carried out with the child with myelomeningocele?”. The research was carried out in the databases and the scientific bases consulted were: Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), Latin American Literature in Health Sciences (LILACS), SciVerse Scopus, National Library of Medicine (PubMed/ MedLine), Web of Science, Scientific Electronic Library Online (SciELO), SCOPUS, COCHRANE and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Articles that addressed myelomeningocele and the multidisciplinary team were included. Results and discussion: of the 596 studies found, 30 were selected and four are included in this study. Among the selected studies, the need for coordinated work is discussed, with effective communication both between the multidisciplinary team and with the health system. Finally, it was found that multidisciplinary work is of fundamental importance for the care of children with myelomeningocele, but there is still a lack of studies on how it is organized and how this patient with myelomeningocele could transit and enjoy the best care within of the health system.pt_BR
dc.description.resumoA criança com mielomeningocele apresenta alterações motoras, de sensibilidade, de cognição entre outras. Diante da complexidade do quadro, faz-se necessário uma assistência ampliada, um trabalho em equipe, no qual cada profissional possa contribuir com seus saberes. O objetivo deste estudo foi identificar as evidências científicas sobre a atuação da equipe multidisciplinar junto à criança com mielomeningocele. Trata-se de uma revisão de escopo, realizada usando a estrutura metodológica recomendada pelo Instituto Joanna Briggs, método que tem como princípio identificar lacunas do conhecimento e obter o significado para a adequação dos cuidados de saúde. Foi estabelecida a pergunta norteadora: “Quais as evidências científicas sobre a atuação da equipe multidisciplinar junto à criança com mielomeningocele?”. A pesquisa foi realizada nas bases de dados e as bases científicas consultadas foram: Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (CINAHL), Literatura Latino-Americana em Ciências de Saúde (LILACS), SciVerse Scopus, National Library of Medicine (PubMed/ MedLine), Web of Science, Scientific Electronic Library Online (SciELO), SCOPUS, COCHRANE e Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Foram incluídos os artigos que abordaram a mielomeningocele e a equipe multidisciplinar. Resultados e discussão: dos 596 estudos encontrados, 30 foram selecionados e quatro estão contemplados neste estudo. Os estudos selecionados colocam que o trabalho multidisciplinar é de fundamental importância para o atendimento às crianças com mielomeningocele; discutem sobre a necessidade de um trabalho coordenado, com comunicação efetiva entre os membros da equipe e desta com o sistema de saúde. Por fim, verificou-se que ainda há uma escassez de estudos sobre como esse trabalho está organizado e de que maneira o paciente com mielomeningocele poderia transitar e usufruir de melhores cuidados dentro do sistema de saúde.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Enfermagem em Estomaterapiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectenfermagempt_BR
dc.subjectmeningomielocelept_BR
dc.subjectespinha bífidapt_BR
dc.subjectequipe multidisciplinarpt_BR
dc.subject.otherEquipe de Assistência ao Pacientept_BR
dc.subject.otherMeningomielocelept_BR
dc.subject.otherCuidado da Criançapt_BR
dc.subject.otherDisrafismo Espinalpt_BR
dc.subject.otherDissertação Acadêmicapt_BR
dc.titleAtuação da equipe multidisciplinar no cuidado da criança com mielomeningocele: uma revisão de escopopt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Enfermagem em Estomaterapia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC Vanessa Versão Final 21-07-23.pdf478.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.