Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58350
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Pablo Moreno Fernandes Vianapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4127751269220367pt_BR
dc.contributor.referee1Ana Carolina Soares Costa Vimieiropt_BR
dc.contributor.referee2Luiz Gonzaga Morando Queirozpt_BR
dc.contributor.referee3Anna Paula Vencatopt_BR
dc.creatorSamuel Rubens Barbosa de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9065605934355853pt_BR
dc.date.accessioned2023-08-30T18:49:35Z-
dc.date.available2023-08-30T18:49:35Z-
dc.date.issued2023-04-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58350-
dc.description.abstractThe Ballroom culture is an LGBTQIAPN+ resistance movement characterized by a set of performance practices, balls, the creation of affective bonds and practices that subvert the norm of compulsory cisheterosexuality. Brazil is the Latin American exponent of the culture and Belo Horizonte has a consolidated scene divided between a popular (mainstream) and local (kiki) scene. This work aims to understand the meanings of Ballroom culture in contemporaneity - in its intersectional complexities of gender, sexuality, race and social class - from the dynamics of interactional dispositifs (BRAGA, 2017) and frames of meanings (GOFFMAN, 2012) of the interactions in the balls of the kiki scene in Belo Horizonte. For this, it is based on authors from the interactional perspective (GOFFMAN, 2011, 2012, 2013 and 2014; BRAGA, 2017; FRANÇA, 2016); on gender and sexuality studies (BUTLER, 2017 and 2019; PRECIADO, 2020) and intersectionality (CORRÊA, 2020; COLLINS, BILGE, 2021; ANZALDÚA, 1987). The methodological proceedings were divided in two stages. In the data collection, observations were made guided by Goffman's theatrical representation perspective, with six events composing the corpus, being three balls of the kiki scene, a ball of the mainstream scene, a show ball and a night of DJ presentation of a collective of artists of the Ballroom culture. In the analysis stage, it was made a frame analysis from Goffman's perspective of frames of meaning, using as analytical operators the author's concepts of stage, set, backstage, footing and face, guided by the perspectives of intersectional thinking. It was found that the Ballroom culture has its own frames of meaning that manifest and materialize from the interactions in the balls, framing itself as an interactional dispositif. The ball is also an interactional dispositif used by the people of the culture, and its meanings are crossed by dynamics of gender, sexuality, race, and class.pt_BR
dc.description.resumoA cultura Ballroom é um movimento de resistência LGBTQIAPN+ caracterizado por um conjunto de práticas performativas, bailes (balls), pela criação de laços afetivos e práticas que subvertem a norma da cisheterossexualidade compulsória. O Brasil é o expoente latino-americano da cultura, e Belo Horizonte possui uma cena consolidada dividida entre uma cena popular (mainstream) e local (kiki). Este trabalho busca compreender os sentidos da cultura Ballroom na contemporaneidade – em suas complexidades interseccionais de gênero, sexualidade, raça e classe – a partir das dinâmicas dos dispositivos interacionais (BRAGA, 2017) e quadros de sentidos (GOFFMAN, 2012) das interações nas balls da cena kiki em Belo Horizonte. Para isso, fundamenta-se em autores da perspectiva interacional (GOFFMAN, 2011, 2012, 2013 e 2014; BRAGA, 2017; FRANÇA, 2016); em estudos de gênero e sexualidade (BUTLER, 2017 e 2019; PRECIADO, 2020) e da interseccionalidade (CORRÊA, 2020; COLLINS, BILGE, 2021; ANZALDÚA, 1987). Os procedimentos metodológicos foram divididos em duas etapas. Na coleta de dados, foram feitas as observações guiadas pela perspectiva da representação teatral de Goffman, seis eventos compuseram o corpus, dos quais três balls da cena kiki, uma ball da cena mainstream, uma ball show e uma noite de apresentação de DJs de um coletivo de artistas da cultura Ballroom de Belo Horizonte. Na etapa de análise de dados, foi feita uma análise de enquadramento a partir da perspectiva dos quadros de sentido de Goffman, utilizando como operadores analíticos os conceitos, também do autor, de palco, cenário, bastidores, footing e fachada, orientada pelas perspectivas do pensamento interseccional. Foi constatado que a cultura Ballroom possui quadros de sentidos próprios que se manifestam e materializam a partir das interações nas balls, enquadrando-se como um dispositivo interacional. A ball também é um dispositivo interacional acionado pelas pessoas da cultura, e seus sentidos são atravessados por dinâmicas de gênero, sexualidade, raça e classe.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectCultura Ballroompt_BR
dc.subjectComunicaçãopt_BR
dc.subjectDispositivos Interacionaispt_BR
dc.subjectQuadros de Sentidopt_BR
dc.subjectInterseccionalidadept_BR
dc.subject.otherComunicação - Tesespt_BR
dc.subject.otherInterseccionalidade (Sociologia) - Tesespt_BR
dc.title"Segura essa pose para mim": enquadramentos dos dispositivos interacionais da cultura Ballroom em Belo Horizontept_BR
dc.title.alternative"Hold that pose for me" : framing the interactional dispositifs of the Ballroom culture in Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Segura essa pose para mim - versão final online.pdfDissertação2.98 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons