Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58416
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMárcia Mendes Menezespt_BR
dc.creatorLuciana Colares Maiapt_BR
dc.creatorMauro Henrique Nogueira Guimarães de Abreupt_BR
dc.creatorCristina Andrade Sampaiopt_BR
dc.creatorSimone de Melo Costapt_BR
dc.date.accessioned2023-09-04T20:11:38Z-
dc.date.available2023-09-04T20:11:38Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage341pt_BR
dc.citation.epage349pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1983-80422019272318pt_BR
dc.identifier.issn1983-8034pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58416-
dc.description.abstractThis study sought to identify the perceptions of medical students regarding the teaching of ethics in undergraduate courses. It is a qualitative approach research which interviewed 24 public university students. Thematic categorical analysis was carried out, preserving the anonymity of the information by the use of alphanumeric codes. Two categories of analysis were highlighted. The first describes perceptions regarding ethics teaching, showing that it is necessary to reflect on the complexity of the teaching-learning process. There are perceptions of devalued education, dissociated from the practice and highlighting the need for the qualification of educators. The second category presents suggestions for the teaching of ethics, among them, to deepen and demand the humanities content throughout the course. To qualify the teaching of ethics, it is necessary to provide interactive and participative moments, between educators and students, that favor the knowledge and comprehensiveness of the problems identified. Thus, the teaching-learning process leads to the improvement of the individual, by contributing to improve the ethical dimension required for health professionals.pt_BR
dc.description.resumoPor meio de pesquisa qualitativa, este trabalho buscou identificar as percepções de estudantes de medicina sobre o ensino da ética na graduação. Foram entrevistados 24 alunos de universidade pública e realizada análise categorial temática, preservando o anonimato das informações por códigos. Duas categorias foram destacadas. A primeira expõe a importância da reflexão sobre a complexidade do processo ensino-aprendizagem. Nela, entrevistados relatam a desvalorização e dissociação do ensino de ética em relação à prática, ressaltando a necessidade de qualificação dos docentes. A segunda categoria apresenta sugestões, como aprofundar e exigir o conteúdo em humanidades durante todo o curso. Conclui-se que, para qualificar o ensino de ética, é preciso criar mais oportunidades de interação entre educadores e estudantes, favorecendo assim a construção do conhecimento e o reconhecimento da abrangência dos problemas identificados. Dessa forma, o processo de ensino-aprendizagem aperfeiçoaria o indivíduo ao desenvolver a dimensão ética necessária aos profissionais de saúde.pt_BR
dc.description.sponsorshipCNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicopt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Bioéticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBioéticapt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectEducação médicapt_BR
dc.subjectPercepçãopt_BR
dc.subjectEstudantes de medicinapt_BR
dc.subject.otherBioéticapt_BR
dc.subject.otherEducação médicapt_BR
dc.subject.otherPercepçãopt_BR
dc.subject.otherEstudantes de medicinapt_BR
dc.titlePercepções sobre o ensino de ética na medicina: estudo qualitativopt_BR
dc.title.alternativePerceptions about the teaching of ethics in medicine: a qualitative studypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/bioet/a/fy6fCqsxvcn6xnWRXjjrTdd/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-3708-8152pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-6359-3593pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0001-8794-5725pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-9067-4425pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File SizeFormat 
Percepções sobre o ensino de ética na medicina_ estudo qualitativo.pdf263.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.