Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/58459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9381004373309208pt_BR
dc.creatorWellington Luiz Silvapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1368384814755508pt_BR
dc.date.accessioned2023-09-05T15:45:59Z-
dc.date.available2023-09-05T15:45:59Z-
dc.date.issued2023-02-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/58459-
dc.description.abstractMediators of several museums are university students from various courses in a new and important educational experience for their training. These undergraduates take this experience into their training and posterior teaching activities when, later on, they teach in basic education schools. But, what does this museum education experience contribute to teaching practice? This is the question of this research, which focuses on the experience of former undergraduate students who worked as mediators at the Espaço do Conhecimento UFMG and who are currently teachers in basic education, so that understand what are the contributions of their previous experiences in a museum education space for their daily lives in a school. The hypothesis of this work is that the experience with museum education is enriching and deserves to be collected and shared. Through a questionnaire and interviews with these samples, we search for identify didactic approaches and strategies that would have come from these experiences and that these individuals consider especially valuable.As a result of this research, two videos were developed about experiences and challenges in the relationship between museums and schools, which serve as an educational resource for undergraduate and continuing education courses.pt_BR
dc.description.resumoMediadores de diversos museus são estudantes universitários provenientes de vários cursos, muitos deles oriundos das licenciaturas, que passam a ter contato com uma experiência educativa nova e que costuma ter um peso importante em sua formação. Estes licenciandos levam sua vivência de educação museal para sua formação e para suas atividades docentes quando, mais tarde, lecionam em escolas da educação básica. Mas o que esta experiência de educação museal contribui com a prática docente? Esta é a indagação desta pesquisa, que focaliza a experiência de ex-alunos de licenciatura que atuaram como mediadores no Espaço do Conhecimento UFMG e que atualmente são professores da educação básica. Assim, esse estudo tem o intuito de compreender quais são as contribuições da sua vivência anterior em um espaço de educação museal para o seu cotidiano em uma escola. A hipótese do trabalho é que a experiência com educação museal é enriquecedora e merece ser garimpada e compartilhada. Por intermédio de questionário e de depoimentos coletados com esses egressos, buscou- se identificar abordagens e estratégias didáticas que teriam advindo dessas experiências e que esses sujeitos consideraram especialmente valorosas. Como produto desta pesquisa, foram desenvolvidas duas videoaulas sobre experiências e desafios da relação de museus com escolas que servem como recurso educativo para cursos de licenciatura e de formação continuada.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação e Docênciapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação musealpt_BR
dc.subjecteducação não formalpt_BR
dc.subjectformação de professorespt_BR
dc.subjectvideoaulapt_BR
dc.subjectegressospt_BR
dc.titleProfessores-mediadores: contribuições da educação museal na formação e na prática docentept_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.